Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

måndag 19 april 2010

Inifrån dig

För mig är du rosa. Stor och grov och tuff och rosa. Jag älskar dina fotsulor, lammkotletter i skärt. Varje liten tå är ett organ för njutning. Varje fingertopp ett vittne som läser min kropp, dechiffrerar. Avkodar och sätter samman, ger ett språk som klingar främmande och välkänt, som från Atlantis, där vi gick en gång innan staden sjönk, du på dina rosa trampdynor, jag på mina. Vi vandrade med bägare fulla av vin. Det var en ymnighetstid och länge sedan, men koderna finns kvar i min hud och du kan läsa dem, som ingen kunnat förr.

Vi föddes tillsammans i en rosa nebulosa och det var jag som föddes först. Blekt laxfärgad fosterhinna, navelsträng som pärlemor, blott moderkakan svällande i bordeaux. Jag skrek. Sen kom du och vi har varit tillsammans.

Du ser mig. Jag kan inte förstöra dina ögon men jag kan tränga in i ögonvråns ljust, ljust röda, försiktigt penetrera tårkanalens svulstiga mynning, vattnas av ditt salt. Där ska jag vila med öppna ögon i ett skimrande ljustöcken, skåda dig inifrån, minnas ditt nu.

(Utmaning: skriv om något rosa)

9 kommentarer:

  1. Vackert! Känns som i ett annat liv, ett liv för flera tusen år sen. Men det är min association.

    SvaraRadera
  2. mycket, mycket vackert! Marmoria skriv en bok, och dela med dig av din talang.

    SvaraRadera
  3. Vackert och kanske på gränsen till alltför poetiskt för mig. Gillade den rosa nebulosan.

    PS. Har absolut inget emot att du klagar på mina texter - tror att ris utvecklar mer än ros.

    SvaraRadera
  4. Fint lite för poetiskt för min smak också. Men smaken är ju som sagt.:)

    SvaraRadera
  5. Oj! Den här texten är för mig ett mysterium, i positiv bemärkelse. Försöker följa ledtrådarna. Vet inte om jag kommer fram till samma slutsats som författaren, men det spelar mindre roll. Gillar hur texten både är vackert poetisk och lite... köttigt äcklig. Återigen, i positiv bemärkelse :-)

    SvaraRadera
  6. Vackert,vackert. Vill läsa om och om igen!

    SvaraRadera