Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 25 augusti 2009

Utmaning 237 - Skyltmakerskorna

Långt före den förra istiden var jag nomad, som de flesta. På mina vandringar jagade jag och samlade, på sin höjd kunde jag tänka mig att valla boskap. Men det var senare. Och nu är det nu och tämligen nyss var jag arton år och allt var möjligt. Vi skulle vandra och lifta, min vän och jag. Vi hade mötts bakom kulisserna i en ICA-butik, där vi turades om att skriva skyltarna. Blomkål 1:90. Lök 90 öre. Mycket skrevs för hand på den tiden; snabbtextades med breda pennor. Min vän hade gått några kurser i kalligrafi och visade mig. Butiken hade ortens snyggaste skyltar men vi längtade ut. England, Frankrike, Småland. Vi hade läst Vägen till Klockrike och visste att det är lättare att luffa om man kan göra rätt för sig. Vad hade vi för utförsgåvor? Jo, den lämpligaste i ett modernt samhälle: vi kunde göra skyltar. Har ni tänkt på, hur många fula skyltar det finns? Till pizzerior och tvättinrättningar, till frisersalonger och begagnataffärer. Vi skulle utrusta oss med pennor i de rätta bredderna och ge oss ut - först genomkorsa Småland med barnvagn, sen lifta genom Danmark och kontinenten, stanna när vi såg en ful skylt, kliva in på inrättningen som hade den och erbjuda våra tjänster. Vi behövde inte ens kunna språket, bara bokstäverna inte var kyrilliska eller så.

Bland drömmarna om utbildningar och jobb, äventyr och party klassades tyvärr den här idén som orealistisk och föll bort. Inte ens den lilla vändan i Småland gick vi och idén glömdes nästan bort tills jag för några år sedan vemodigt började titta på alla taffliga skyltar när jag var ute och reste. Vi hade kunnat göra nytta. Det var ingen dålig idé. Min vän fyller femtio i dagarna. Jag kanske ska ge henne en begagnad barnvagn och presentkort på en resa till Småland?

(Utmaning: skriv om en idé du inte förverkligat (än))

9 kommentarer:

  1. Så synd att idén aldrig blev förverkligad, jag tyckte det lät genomförbart - så vem vet: varför inte försöka igen?

    SvaraRadera
  2. Jätte fin text, tyckte mycket om bakom kulisserna i en ica butik!

    SvaraRadera
  3. Att vara oberoende är mångas dröm. Kul idé med skyltar, tror aldrig jag skulle tänkt på den.

    SvaraRadera
  4. Jag håller med Heureka, ide´n skulle säkert fungera i realiteten.

    SvaraRadera
  5. En härlig idé, ni är hjärtligt välkomna till Småland. Jag är övertygad om att jag från och med nu kommer hitta massor av fula skyltar här. Vad skulle ni med barnvagnen till, så små kan ni inte ha varit :)?

    SvaraRadera
  6. Jag har sett de fula skyltarna. Bra idé du hade.

    SvaraRadera
  7. Det är aldrig för sent.Kanske passar det in bättre nu med din vän som är 50 plus.
    De första linjerna är bra men jag kunde inte riktigt få ihop det med resten av texten.Kanske är det min trötthet.Du skriver bra och skapar intresse för att läsa texterna.

    SvaraRadera
  8. kul idé och som vanligt snyggt formulerat! men jag undrar också över barnvagnen.

    SvaraRadera
  9. tack för upplysningen om barnvagnen! naturligtvis har man en barnvagn istället för ryggsäckar. det är ju helt logiskt (i marmorias fantastiska värld...)

    SvaraRadera