Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

fredag 7 augusti 2009

Utmaning 219 - Vad som behövs

En författare behöver inte mycket. Nageltrång befrämjar inte skrivandet, så en sax och en fil är det enda som behövs i den lilla påsen. Med sköna fötter är det lättare att skapa. Vad mer? Vatten finns fortfarande i naturen och måltiderna får du inta där du råkar passera. Ett mål mat för en saga, en hutt för en haiku, med bibehållen upphovsrätt. Det är mer än man kan säga gäller för de stackars satarna vid borden, som oskuldsfullt och beredvilligt serverar sina oredigerade historier. Där får du ditt material. Traska vidare. En skatunge vid vägrenen utsöndrar sin gälla doft av fågel, på det att du ska minnas att hon en gång var reptil. Skriv ner det! En pennstump och en bok har du väl redan? Det är så billigt att det knappt är avdragsgillt. Gå vägen. Se vägen. Den är din historia. Allt du behöver är tid och den kan du inte få i några påsar. Den har du redan tagit dig. Du är en skrivande. Om aftonen sätter du samman skatan, och måltidsgästernas historier, och det som blir över gömmer du till en annan dag. Nu har du ännu en saga. Ännu en saga, en sax och en fil. Nästa morgon går du åter på sköna fötter.

(Utmaning: vad skulle du vilja hitta i en "goodie-bag" för författare?)

6 kommentarer:

  1. "Gå vägen. Se vägen. Den är din historia."
    Jag tror att jag inte behöver skriva mer om det. Klockrent. Kling, klang.

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Så sant och så vackert skrivet! Jag tror jag behöver en rejäl pedikyr! :-)

    SvaraRadera
  4. Så enkelt det är att vara författare när du uttrycker det så. Vi lägger för många hinder i vår egen väg, bara skriv, javisst!

    SvaraRadera
  5. japp för vissa är det enklare än andra men pedikyr över huvudtaget är aldrig fel

    SvaraRadera
  6. Jag satt och log åt din goodie-bags innehåll. Underhållande, men just nu är min bästa vän vid laptopen en flugsmällare. Gud så irriterande det är när de sätter sig och killar mig lite varstans. Så hällre mörda flugor än pedikyr.

    SvaraRadera