Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

torsdag 21 juli 2011

Fart

Vintereftermiddag och blippande ljusrör. Fysiktimme med Åke Prenner. Grus i ögonen.
– Vad är det för skillnad på hastighet och fart? stöter han ut på sitt karaktäristiska sätt och Gunnar får en fnissattack. Prenner svarar själv – vi har inte haft det här i läxa än.
– Hastighet är en vektor. Fart är skalär. Hastigheten är fart med riktning, kan man säga.
Gunnar sätter handen i armhålan och gör mycket övertygande pruttljud.
– Fart, fart, säger han för att förtydliga skämtet.
Prenner ger Gunnar en blick ur ögonvrån.
– Det roliga är att de mäts i samma enhet. Enheter. Meter per sekund. Kilometer per timme. Miles per hour. Meter per sekund är mer vetenskapligt, kan man säga. Men man kan ändra enhet om det blir mer förståeligt. Kontinentaldriften till exempel – dess hastighet är bara några centimeter om året.
Han börjar rita en skala på tavlan. Tio upphöjt till minus nio, skriver han i ena änden och så med hemska kråkfötter: ”kontinentaldriften”. Han förflyttar sig till skalans andra ände och stöter kritan mot tavlan.
– Ljusets hastighet i vacuum, säger han rytmiskt till kritans puls. Trettio centimeter per nanosekund.
Fast på tavlan skriver han tio upphöjt till åtta. Han är bra, Prenner, men man fattar sällan vad han säger. Nu får vi gå fram och skriva i olika sakers hastighet. Om vi inte har några förslag kommer Prenner med dem själv. Jag börjar förstå det där med upphöjt till minus nio och upphöjt till åtta. Allt vi säger hamnar mellan de två. Sniglar, traktorer, rymdraketer. Jag engagerar mig inte så mycket som det verkar. Jag har fått en viktig insikt. Med ljusets hastighet sänder jag meddelande efter meddelande till Gunnar, som sitter isolerad vid sin bänk och fånflinar. Han kan inte låta bli att fortsätta säga:
– Fart, fart. Fart, fart.
”Snälla Gunnar, sluta vara jobbig nu. Jag skäms så mycket för dig, så att jag förstår att jag är kär i dig men det kan jag inte forstätta vara om du håller på så här,” skickar jag hjärna till hjärna men telepatin fungerar inte eller så är han kär i Lisa Reimer, som alla andra. Jag är inte snyggast i klassen men jag är söt och en gång gav Gunnar mig ett sudd.
– Ania, ropar Prenner till mig. Sätt fart fram till tavlan nu!
– Fart, fart, säger Gunnar från sin neanderthalbubbla.
Fy sjuttom för killar i puberteten!

(Utmaning: skriv om hastighet)

7 kommentarer:

  1. En härlig text. Undrar om du har alla dessa siffror i huvudet? Och ja, till och med som man kan jag säga, fy sjutton för killar i puberteten. :-)

    SvaraRadera
  2. Fín! Särskillt öppnandet av texten!

    SvaraRadera
  3. Haha underhållande text och så fick man sig en lärolektion samtidigt :) tackar, tackar!

    SvaraRadera
  4. Lektion både för mig som läsare och de i texten. Bra.

    SvaraRadera
  5. Tänkte på det där med "fart" när jag såg titeln på din text idag. Vilken jobbig typ den där Gunnar. Typisk tonårshumor. Underhållande text.

    SvaraRadera
  6. Tycker om lektionen! Hade jag hört min lärare hålla den hade jag somnat men nu blev det intressant. Kopplingen fart och fis gillade jag också!

    SvaraRadera