Farsan
har supit. Morsan är tvär. Min morsa ser ut som en lesbisk
begravningsentreprenör, fast egentligen är hon kock på ett dagis.
Hon gick ”från stjärnkrogarna” till dagis för att få ett
vettigt liv med sina små. Jag är nitton, brorsan tjuett. Han
pluggar mikrobiologi i Lund. Det är inte som om de där
stjärnkrogarna hört av sig och frågat efter morsans färdigheter,
som att laga vegetarisk schnitzel med svampsås på ingen budget
alls. Nu när vi är stora, menar jag. Det är inte som om hon sökt
sig tillbaka heller. Hon har aldrig berättat vilka stjärnkrogar det
var hon jobbade på. Hemma har det mest varit farsan som stått för
köket.
Brorsan
är intelligensen i familjen. Jag är mer konstnärlig. ”Tar efter
farsan”, säger morsan och ser bekymrad ut. Farsan har ”inte
gjort ett vettigt handtag” i hela sitt liv men han har målat allas
våra porträtt på skifferstenar. De står uppradade utefter väggen
i vardagsrummet. Jobbigt att dammsuga men inte ens brorsan har kommit
på hur man ska hänga upp dem.
I
soffan sover morsan. Det är så jag vet att farsan har supit. I
filmerna är det alltid Han som får ta soffan när det är strul men
hos oss är det Hon som flyttar ut. Vill väl inte känna stanken.
Jag går till henne med en mugg kaffe. Det är jag som väcker alla
här. Alla utom farsan. Han har sina egna tider. Ja, så nu är det
bara morsan jag väcker. Jag vaknar alltid vid halvsextiden. Sen
sitter jag en stund och bygger på mitt dockhus. Det är numera stort
som halva mitt rum och byggt av sånt som jag hittat, mest i
grovsoprummet. Originalhuset från Lundby, som jag fick begagnat när
jag var sex, syns knappt men det är en av takvåningarna. Dockorna
är gjorda av garn och piprensare och vinkorkar och lite annat. Huset
har en pool på taket.
– Ethel,
vakna, säger jag till morsan och smeker hennes borstiga hår.
Ställer muggen på soffbordet.
Tolv
minuter senare är hon hos mig i köket, redan iklädd svarta byxor,
svart kavaj och vit skjorta. Det är inte mycket man vet om sin
morsa. När hon duschar, till exempel. Kanske på jobbet. Jag sitter
uppkrupen i kökets enda fåtölj med min temugg och senaste numret
av Tecknaren. Det är om Shaun Tan.
– Titta!
visar jag men morsan ser ingenting.
– Har
du inga läxor? säger hon.
– Gjorda,
säger jag – litet för raskt, så jag fyller i:
– Biologi
och psykologi.
Det
är ämnen morsan inte vet något om, så hon kan inte erbjuda sig
att förhöra mig.
Tystnaden
är en gosig gammal säck. Bara cornflakesen knastrar. Pappas supande
har några få fördelar. En av dem är känslan av att vara i en
luftig fängelsecell för flera interner, där ingen stör den andra.
Morsan sitter kutryggig med hårfästet nere vid näsan och slevar i
sig fil. Jag förlorar mig i sagorna som är Shaun Tans bilder. Jag
kanske aldrig går till plugget mer. Jag kanske börjar lifta runt i
Europa och gör skrotskulpturer i gamla slottsparker. Eller så går
jag färdigt först. Det är bara några futtiga månader kvar. Supa
ska jag aldrig göra. Jag fick campari en gång. Det smakade skit.
Morsan
går till jobbet. Jag går också, ett par minuter efter henne. När
jag låser lägenhetsdörren leker jag att det är sista gången. På
vägen till skolan ser jag en jättebra liten ribba. Den kan bli
fönsterfoder.
(Utmaning:
tvär)
Underbar, underbar, underbar. Jag kan säja mycket; Shaun Tan, hårfästet och - milde himmel - sista stycket.
SvaraRaderaOj. Jag beundrar dej!
SvaraRaderaWhew! Du kan, du!
SvaraRaderaVerkligen bra!
SvaraRaderaBedårande läsning.
SvaraRadera