Han
satt längst bak, längst in, bakom en skärm och han hette Hans
Rask. I mötet med honom började min egentliga resa i världen. Vad
jag dessförinnan hållit på med var övningar, blindspår,
imitationer.
Så
också på Redaktionen, där jag tillbringade min tredje dag. Jag var
tjugoett år och mån om att göra rätt. Så hade jag också rätt
ton i mina nyhetstexter (olika beroende på om det handlade om en
order för stans största industri, en budgetmiss i sport- och
fritidsnämnden, ett fackligt utspel), i mitt reportage
(schnauzerföreningens riksläger) och i texten om visaftonen om
bygdens stora dotter och skald (recension? reportage? Jag hade inte
stannat hela tiden men fått det att låta som om jag hade). Det var
en liten redaktion, många sidor att fylla och stressen var redan
fnasröda kinder och en hjärna som värderingsfritt simmade utan
möjlighet att fatta beslut. Själv var jag redan ett fullt
reporterblock och uttjänta pennor.
– Längst
bak, längst in och till vänster är förrådet, sa
redaktionschefen.
Jag
gick med pennknippet och blocket som insignier framför mig och
hamnade längst bak, längst in och till höger.
Hos Hans Rask. Jag frågade honom aldrig om han också kände stress.
Ganska många artiklar bar faktiskt hans byline. Han hade en dator i
ett hörn av sitt krypin, men mest satt han vid ett runt bord i dess
mitt, där det fanns en gammal remington reseskrivmaskin och, första
gången jag tittade in, liksom en mandala av olikfärgade
kartongbitar.
Han
reste sig upp, den där första gången. borstade byxorna fria från
något, sträckte ut handen och sa:
– Hans
Rask. Och du är förstås Elisabeth Wermén?
– Sommarvikarien,
ja.
– Kaffe?
frågade han.
Jag
hade inte tid och jag sa ”ja”. Det var då jag upptäckte hans
gamla italienska kaffemaskin i hisnande turkosgrönt. Den i sin tur
fick mig att inspektera ”mandalan” och jag fann att varje
kartongbit bar ett ord.
– Jag
skulle komma fram till något, sa han tankspritt. Jag leker mycket
när jag tänker.
Det
räckte med förekomsten av denne man på en liten, utsatt
lokaltidningsredaktion i början av nittiotalet för att min
världsbild åter skulle befolkas, utanför tunnelseendets gråa
monotoni. Vad han gjorde för mig låg mer i vem han var – och det
tyckte jag mig se på en gång – än i vad han faktiskt sa till
mig. Han var ytterst sparsam med råd och kritik hörde jag aldrig
från honom. Ändå var det som om han från det där inre rummet
lyste min väg som en fyrbåk och vad jag hörde var ”humanitet”,
”värderingar”, ”moral”. Den praktiska tillämpningen av
dessa begrepp var autentiska texter.
Jag
lärde inte så mycket den där första sommaren och ingen av de
påföljande heller. Jag slår bakut mot de där begreppen
fortfarande ibland men om jag någon gång vill förstå dem och
kalla dem viktiga måste jag tänka på honom.
Han
segnade ner på gatan utanför sin bostad för några vintrar sedan
och dog ögonblickligen. Jag lobbade litet hos familjen, som jag vid
det laget kände litet grand, och fick dem att skriva Jag
leker mycket när jag tänker
på hans gravsten.
(Utmaning:
honom)
En sublim mentor. Måste ha varit en unik sommar för Elisabeth. Intressant!
SvaraRaderaMer lekande i tankeprocessen! BRA!
SvaraRaderaFantastisk text! En riktig höjdare i både intressant fängslande innehåll, form och målande uttryck. BRAVO!
SvaraRadera