Det
var en gång när jag var konstnär och hade en utställning på
Galleri Hos Mej. På vernissagen tyckte alla att mina figurer var för
små. ”Hon jobbar mest i ben och horn”, sa Annika, galleristen,
och det var förstås alldeles sant. Jag skulle ha tänkt på att det
inte borgade för några kollossalformat.
Det
var en lördagseftermiddag, så Annika skickade ut Eskil till Clas
Ohlson och han kom tillbaka med två papperskassar fulla med
förstoringsglas. De som inte redan hade gått var nöjda. Ett par
besökare kom och pratade med mig om mina figurers ensamhet och
längtan.
De
som inte hade kommit var pressen. När de kom var det bråttom,
bråttom. Jag hann inte se dem under de minuter de var där. De
intervjuade Eskil och tog en bild av honom och berget med
förstoringsglas, som nu var placerat på ett gigantiskt glasfat vid
ingången. En
närmare blick på vår tid
var rubriken i måndagens blad.
Eskil
bad mig om ursäkt sen men det gjorde inte redaktörn. Han gick rätt
långt efter det, Eskil, har haft separatutställning i Stockholm med
sina objekt. Jag övergick till att jobba i tänder. Det är inte
lönsamt men jag har ställt ut mina verk bakom reflekterande skärmar
på socklar i badhusentrén. Emalj är ett härligt material. Jag
karvar ut apokalyptiska scener. Min favorit är fyra ryttare i ett
hav av plast som jag förfärdigat av muständer. Ett har jag lärt
mig: jag har väldigt bra syn.
(Utmaning:
staty)
Tala om kreativitet!
SvaraRaderaHaha! Ja precis så, kreativt! Muständer? :-D!
SvaraRaderaUnderbart att läsa - så fantasifullt och strålande kreativt Bravo!
SvaraRadera