Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

måndag 6 juli 2009

Utmaning 187 - Tystnadens ljud

Han kliver in i tystnadens rum. Här är mitt eget. Här hörs bara våra bultande hjärtan.
- Har du ingen musik? frågar han.
- Det är på datorn i så fall, svarar jag vis av prövning.
Det har sagts mig att det finns musik på nätet. Podradio? Jag minns när jag körde buss om natten, skränade vilt till Nothing Compares to You. Eoner har gått. Nu är det tyst i min värld. Jag läser och skriver. Går och sitter. Är ute och cyklar. Kunde lika gärna vara döv, om det inte vore för de i tystnaden infattade ljuden, som månstenar i silver.
- Var är den, då? frågar han.
- Under där, pekar jag mot en dammig laptop mitt i en trave böcker.
Fiktioner på topp. Han börjar faktiskt rota.
- Nej, förresten, säger jag. Du kan lyssna på musik överallt annars men inte här. OK?
Hans långfibriga muskler stelnar.
- Varför säger vi inte såhär: du kan ha tyst när som helst, bara inte när jag är här. OK?
Fortsätter rota. Stryker dammet av datorn.
Min strupe dras ihop.
- Nej, det är inte OK, säger jag.
- Varför inte? ler han taggigt.
- För att det är mitt hem. Vill du inte ha tystnad kan du gå.
- Akta så du inte går för långt... mumlar han men är redan på väg till dörren.
Så skördar jag var och varannan vecka offer med min tystnadsterror. De kan inte knulla utan musik, än mindre dela en apelsin. De blir nervösa, ja, skräckslagna av ett hem utan teve och cd-skivor. De är det ena lägret. De i det andra flockas till mitt hem i drivor. Kallar det oas. Blir sittande utöver natten med fönstret öppet mot skogen och trafikbruset.
- Du kan ha tyst hemma också, säger jag hjälpsamt när jag tycker att det börjar bli sent.
- Äsch, det är inte samma sak.

(Utmaning: Skriv om tystnad)

5 kommentarer:

  1. Bra, gillar när du arbetar med motsatser, brukar alltid fungera.

    SvaraRadera
  2. Bra vinkel med behovet av tystnad. Det behövs när man ska tänka egna tankar eller bara koppla av från en "ljudlig" arbetsplats.

    SvaraRadera
  3. Den kanske inte var ämnad att vara rolig, men "körde nattbuss, skränande Nothing compares". Det var obetalbart, en fantastisk bild. Och tystnaden som månstenar i silver. Vajert.

    SvaraRadera
  4. Vad behövs för att man ska bli inbjuden?

    SvaraRadera
  5. J-kla bra text som vanligt...

    SvaraRadera