Författaren
ser ut genom fönstret på sin västkustska skrivarstuga. Lugnet som
ett lod genom kroppen. Hon ska just påbörja ett tretimmars
skrivpass. Allt är redo – dator och... dator. Det behövs inte mer
nuförtiden. Hon vänder sig mot skrivbordet när hon tvingas svälja
i två ljudliga klunkar. Utefter stranden går en okänd kvinna i blå
klänning och hon ser ut att vara på väg någonstans. Det värsta
är, att om man vandrar utmed stranden här och är på väg
någonstans, då är man på väg till skrivarstugan. Något annat
finns inte på den pyttelilla udden.
Även
kvinnan i blå klänning sväljer ljudligt. Hela sommaren har hon
sansat och försiktigt varit på väg hit men när hon nu är nästan
framme, blir hon nervös. Hon befinner sig några steg från sin
idol, ser hennes stuga, och hon vet inte om hon blir mottagen. Hon
kanske kunde ha ringt först? Hört av sig på något sätt? Skrivit?
Men det känns så förmätet att skriva till en författare.
De
möts på förstutrappan. Författaren har glidit ut och står med
ryggen skyddande mot dörren. Kvinnan i den blå klänningen – låt
oss kalla henne Läsaren – stannar nedanför trappan. De står
tysta alldeles för länge. Ingen av dem vet vem som är ansvarig för
situationen. Men i den gemensamma obekvämheten finner de en ro. Hur
långt ögonblicket är vet bara de två och det spelar ingen roll,
för när det är över sträcker Författaren ut handen och säger
sitt namn. Läsaren tar tacksamt tag i den och säger sitt.
Författaren
föreslår att de ska slå sig ner på trappan. Litet stökigt
därinne, se. Läsaren undrar om det kunde vara på sin plats med en
kopp kaffe. Hon bär med sig. Och vetelängd till det. Författaren
ser med sina arbetshjonsögon skrivtiden krympa men med
författarblicken ser hon en människa som uppfyller en genuin
längtan och det intresserar henne. Att den genuina längtan har att
göra med henne själv är bara milt omtumlande, inte mer.
Läsaren
häller knappt darrande upp termoskaffet i plastmuggar och hoppas att
Författaren inte tar mjölk. Hon har glömt mjölk. Stolt lägger
hon sedan upp veteflätan, som hon fått skuren i affären.
– Du
har hittat till vårt lilla bageri. Har du varit här länge?
– Nej,
jag kom igår.
Författaren
håller på att fråga hur länge hon tänker stanna men biter vist
av frågan innan den nått läpparna. Åter tänker hon på den
dramatiska uppgörelse hon laddat för att skriva ända sedan igår.
När
Läsaren är inne på sin andra veteskiva kan hon säga det hon
kommit för att säga:
– Dina
ord har en sällsam lyskraft.
Det
låter stolpigt och fult, inte alls som hon tänkt sig det, och
medsamma hon sagt det inser hon att det inte, som hon trott, kommer
att leda till ett intimt samtal om skrivandet. Hon rodnar. Det gör
Författaren också och säger tack liksom i förbigående, sen
fortfar hon att berätta om bygden och byn och om vad Läsaren kan
göra för att roa sig.
Läsaren
reser sig väluppfostrat när tretåren är drucken. Är det
besvikelse som drar över hennes ansikte? Författaren minns ett
citat och säger:
– Du
vet väl vad Anatole France sa: ”Att lära känna en författare
genom hans verk och sedan möta honom personligen, kan ibland kännas
likadant som att älska gåsleverpastej och sedan träffa gåsen.”
– Nej,
det visste jag inte, säger Läsaren alldeles allvarligt.
– Vänta
här, säger Författaren och går in i stugan.
Snart
kommer hon tillbaka med en lapp.
– Här
har jag skrivit mina skrivtider. Kom någon gång mellan dem, så kan
vi ta en promenad.
Författaren
har inga blyertspennor att vässa, inga reservoarpennor att fylla,
inget praktiskt småplock som kan ta henne förbi upplevelsen med
Läsaren. Den dramatiska uppgörelsen hon ska skriva får vänta till
en annan dag. Men varje dag i åtminstone en veckas tid sitter hon
och drömmer på skrivtiden och tittar ut mot stranden, fastän hon
vet att Läsaren inte kommer att komma medan hon skriver. Efter en
vecka förstår hon att Läsaren har åkt.
– ”...
och sedan träffa gåsen,” säger hon tyst för sig själv.
(Utmaning:
skriv om lyskraft)
Åh, så bra. Dina små berättelser, alltid intressanta, oftast perfekta. din ordkraft och berättarröst - lysande.
SvaraRaderaStolpigt kanske men "dina ord har en sällsam lyskraft".
SvaraRaderaLysande text.
SvaraRaderaHemskt. Kommer att tänka på Ingmar Bergman som skyltade med varning för hunden.
SvaraRaderaStackars författare.
SvaraRadera