Rektor
för upp pärlhalsbandet till munnen, som hon har för sed, och
vänder sina varma, litet naiva ögon mot var och en i kollegiet
medan hon säger:
– Vi
ska tänka mer i termer av positiv särbehandling det här läsåret.
– Va?
Affirmative action? säger Lasse för att visa att han är med.
– Nu
vet jag inte riktigt vad affirmative action är, men...
– Som
de har haft i USA. Dumma indianer går före klyftiga vita...
– Det
heter ”Native Americans”, säger Petra spetsigt. Och jag kan inte
förstå varför du säger att de är dumma.
– Jag
säger inte att indianer är dumma. ”First Nation” säger man
förresten visst nu om man är politiskt korrekt. Jag säger att om
man hårdrar går dumma indianer – dumma ”First Nation” - före
klyftiga vita. För att de representerar en minoritet.
Rektor
har länge ritat arabesker i luften för att försöka få tillbaka
ordet men Petra och Lasse ockuperar luftrummet med ett av sina många
gräl, som brukar få sin bokstavliga utlösning på nätterna efter
de blöta lärarfesterna. Alla vet. De flesta kring det långa
konferensbordet är litet generade. Och plötsligt blir det tyst.
Lasse och Petra sitter frusna i Arga leken. Rektor tar till orda, med
en pärla mellan tänderna:
– Nej.
Här på Lillåsskolan betyder positiv särbehandling att vi
särbehandlar alla.
Den elev som inte har känt sig särbehandlad en dag ska kunna stämma
skolan. För att vara litet amerikansk!
Hon
blinkar okaraktäristiskt. Lasse tar ny sats.
– Jag
förstår ändå inte vad särbehandling betyder i den här
kontexten? säger han.
– Att
bli sedd, säger rektor stilla. Jag vill... jag kräver
att varje barn i den här skolan blir sett och aktat av alla vuxna.
De
flesta i kollegiet sitter som vanligt och leker med sina datorer men
rektors lågmälda utspel startar eldfängda reaktioner på två
håll. Lasse anför den ena sidan, Margot den andra.
– Flum,
flum, ytterligare flum! utbrister Lasse medan Margot skriker till
rektor:
– Som
om vi inte... Som om vi inte... Vad oförskämt! Som om vi inte ser
varenda elev! Det har vi gjort alltid på den här skolan – långt
innan du kom hit, Karin.
Och
så går en tredjedel av konferensdagen. ”Flum, flum...” i basen
och ”Som om vi inte, som om vi inte...” i diskanten, oreda och
utspel, själva direktivet glömt för länge sedan. Inte förrän
rektor tvingar till sig ordet och faktiskt höjer rösten skapas
ordning kring bordet. Det är när hon resignerat utstöter:
– OK,
nästa fråga. Vaktlistan i matsalen.
(Utmaning:
skriv om att särbehandla)
O så många nivåer. Spännande.
SvaraRaderaJag gillar särskilt den där biten med bas och diskant.
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaMäh!
SvaraRaderaBlir fel vad jag än skriver så jag skriver bä som är en förkortning.
SvaraRaderaGillar som man säger på facebook. Lysande text.
SvaraRaderaVäldigt bar skrivet
SvaraRadera