Du
hänger upp handduken mitt på klädstrecket på balkongen för att
dölja vad som händer bakom rutan. Fruarna i grannskapet borde inse
att det är som en signal.. Handduken är stor och blekt orange. Vi
använder den båda sen, när vi duschar. Du vill att jag ska ha den
först men jag propsar på att vi ska börja torka oss varsin gång.
Vi är som syskon. Millimeterrättvisa. Fast omvänt.
Vi är
som syskon. Lika långa. Lika gosiga. Lika möra. Lika ointresserade
av revolutionen som pågår utanför fönstret. Eller jag är väl
intresserad i teorin. Vill läsa om den i tidningen – fast där
står inte ett sant ord. Man måste ner på gatan. ”Men då får du
kanske en gatsten i tinningen”, säger du. Så överlever jag här
för din skull. Din kusin hämtar mat, överräcker den med ett
sardoniskt leende. Han respekterar inte vårt val och vem kan klandra
honom? Revolutionen kommer bara då och då. Högst en gång per
mansålder. Tid att mysa finns under hela levnaden.
”Vi
träffades ju nu”, säger jag som en vag förklaring till din
kusin. ”Jorden kan ju gå under”, fyller du i. Kusinen stöter
med sin stålhättade tå i golvet. Säger ingenting. Väntar på att
kaffet ska bli klart. Sen sveper han det och går. Hela denna tid har
han inte sovit hemma. Han jobbar på dagarna och gör revolution på
nätterna. Det är väldigt skönt. Vi blir inte störda. När
revolutionen väl är över ska jag läsa mig till hur den förlöpte
och vilken sida som hade rätt.
(Utmaning:
skriv om att mysa)
Lysande text.
SvaraRaderaja skitbra
SvaraRaderaSkitbra var det jag tänkte oxå!
SvaraRaderaDen här kommentaren har tagits bort av skribenten.
SvaraRaderaFin text. Den hamnar som i ett svävande läge i avsaknad av när, var och varför, tycker jag. Vad blir sensmoralen? - således.
SvaraRaderaSvar: Jo, men om texten är uppbyggd av en moraliskt fråga så vill man förstås kunna hitta ett sätt att själv förhålla sig moraliskt, om vi glömmer sensmoralen då.
SvaraRaderaSvar: Kanske, kanske inte;) Jag vet att du helst avhåller dig från att i dina texter "ta ställning" till vad dina karaktärer sysslar med. Det är inget nytt att du undviker att färja in vad som skulle vara ont eller gott, rätt eller fel, vackert eller smaklöst, etc.
SvaraRaderaEtt medvetet förhållningssätt har jag förstått. Vad jag försöker säga är bara att jag som läsare ändå vill kunna förhålla mig till det innehållsliga om det berör uppenbart moraliska/etiska frågor, vilket det ju inte så sällan gör. Här tyckte jag inte att det gick. Det var bara en upplysning, fwiiw...
"Set up three criteria for criticism: 1. What is the writer trying to do? 2. How well does he succeed in doing it? (...) 3. Does the work exhibit "high seriousness"? That is, does it touch on basic issues of good and evil, life and death and the human condition." - Matthew Arnold