Idag,
någonstans, ligger en människa med ansiktet pressat mot marken av
en stövelklack mot nacken. Munnen full av grus. Jag undrar hur jag,
vi alla andra, kan leva oberört trots detta.
Så slutar Emmas briljanta uppsats som ska öppna allas
ögon när Astrid, svenskaläraren, läser den högt för klassen,
som hon gör ibland med riktigt bra uppsatser. Det här är en
riktigt bra uppsats. Emma kände det när hon skrev den. Att hon
äntligen lyckats förklara. Hon är en brinnande människa som har
svårt att tutta eld på andra, kanske mest för att hon tror att
hennes åsikter är insikter. Hon får höra att hon känner sig
förmer.
Nu
kommer Astrid med uppsatsbunten. Sätter sig i katedern. Emma ler.
Också Astrid mjuknar kring munnen, säger:
– Det
är speciellt en uppsats som...
Emma
tittar sig förväntansfullt omkring och sen tillbaka på Astrid men
tiden har inte stannat, det är inte Emmas uppsats som blivit vald
utan nu sitter Astrid och läser Åsas tankar om ämnet
”Samhörighet”. Uppsatsen är väl okej men inte radikal. En suck
undslipper Emma. Ytterligare en när hon får tillbaka sin uppsats.
Hennes kulspetsblå varvas med Astrids tuschröda, om hon kisar ser
det ut som en guatemalansk poncho. ”Ofullständig sats” skriver
Astrid där Emma varit särskilt kärnfull. ”Felaktig satsbyggnad”
och ”rörig framställning” står det mellan tillagda ord och
strukna ord, allt i rött, rött, rött mot det blå. Astrids
slutkläm är: ”Det är svårt att följa din tråd och du har
avlägsnat dig litet för långt från ämnet”. Godkänt är allt
Emma får och hon är arg, inte för betyget bara, utan för att hon
inte fått Astrid att förstå. ”Samhörighet, samhörighet,
samhörighet” klottrar hon hårt i kollegieblocket.
(Utmaning:
”Kvävande”)
Fångar en svår situation som jag tror att många av oss skrivande personer kan känna igen. Jag hoppas att Emma inte ger upp, utan fortsätter att kämpa och att skriva.
SvaraRaderaDe fattar inte. De andra. Inte läraren i alla fall. Bra.
SvaraRaderaBra skrivet!
SvaraRaderaSom man känner igen sig. Bra skrivet!
SvaraRadera