Han
var en sopa. Det visste han. I betyget en generande rad med femmor,
svenska, oä, matte och så vidare men i det enda ämnet som räknades
stod siffran i en helt annan kolumn. En tvåa. I gymnastik. Det
betydde att han var en sopa.
Ändå
var han ganska bra på att åka skidor. Majjen hade sagt att det
kanske hade kunnat bli en trea. För skidornas skull. Men allt det
andra övervägde. Det förstod han kanske? Han kunde inte hantera en
boll, var rädd för höjder, rädd för att vara upp och ner och
inte en enda gång hade han tagit sig över bocken eller plinten.
Inte en enda gång under sin långa, långa skolgång.
Han
drömde ibland om att bli upptäckt. Bli upptäckt och få åka
femmilen, snor och is i skägget. Ja, han skulle vara äldre då. Men
han visste redan nu att ju längre skidlopp, desto bättre gick det
för honom. När han blivit upptäckt skulle han satsa mest på
femmilen.
Nu,
idag, skulle han satsa på att föra protokoll. Det var
basketturnering med de andra skolorna, alla var uttagna till
klasslaget utom han och Åke och Pluttis. Soporna. Men eftersom han
inte bara var en sopa, utan också en plugghäst, fick han föra
protokoll. Reglerna kunde han till punkt och pricka, sa majjen.
Reglerna är ju teoretiska, sa majjen. Det kanske skulle vara
tröstande.
För
basketturneringen kom det två gubbar från basketförbundet. De var
domare och pratade en annan dialekt. Tänk, om de var från
Stockholm?
Det
var svettigt med basketturnering. Matcherna följde på varandra och
så fort hans klass inte spelade, fick han föra protokoll. Han satt
så högt upp han vågade på en ribbstol och försökte känna sig
litet märkvärdig. Ibland klättrade han ner, för att inte få
svindel. Och så hände det, en gång när han klättrat ner. Det var
paus mellan två matcher och gubbarna stod och snackade. En boll kom
flygande, landade vid hans fötter.
– Hit
med bollen, sa en av gubbarna.
Och
då flög den i honom – önskan om att bli upptäckt. Önskan om
att bli sedd för sina sanna kvaliteter. Han skulle kasta bollen
precis som majjen visat. Han mindes fortfarande instruktionerna, ord
för ord. Instruktioner är teoretiska. Han var bra på teori. Han
skulle visa dem sin dolda baskettalang. Den som det behövdes två
gubbar som kanske, kanske var från Stockholm för att se. Så han la
omständligt ifrån sig protokollen, fattade bollen med båda
händerna, löst men ändå med kontroll, släppte den på ett
typiskt basketsätt och den for iväg, hyfsat nära gubbarna. Han
kände själv hur han log med hela ansiktet. Nu skulle det komma,
erkännandet. Han hade utfört ett så gott som perfekt basketkast.
Det borde gubbarna från basketförbundet ha sett.
Men
gubbarna skrattade, den ene bara nedlåtande, den andre med ”tycka
synd om” i blicken. Det senare var värst. Han kände sig avklädd
och full av harm och skam. Varför hade han slösat sitt perfekta om
än kanske något utdragna kast på gubbarna, undrade en röst i
honom, medan gubbarna fortsatte skratta. En annan röst sa: ”Varför
försöka stila när du vet att du är en sopa?”
Ingen
hade upptäckt någonting, allra minst honom. Gubbarna skrattade
fortfarande när de vände sig om och gick med bollen och han tyckte
han hörde den nedlåtande säga: ”Vilken sopa!” Det brände i
öronen och stack i ögonen. Långsamt tog han upp skrivplattan och
slätade ut protokollen. Han kunde inte låta bli att tänka på
femmilen. På hur han skulle visa dem. ”Jag hade faktiskt tvåa i
gymnastik”, skulle han öppenhjärtigt säga till en reporter när
han stod och flåsade efter målgången. ”Med min skidåkning vill
jag visa att ingen är en sopa. Alla kan bli upptäckta för vad de
är.”
Majjen
kom bakom honom, irriterad.
– Stå
inte och dröm nu! Nästa match börjar. Försök att koncentrera
dig!
(Utmaning:
sopa)
Aj. Den gör ont.
SvaraRaderaDet ligger väldigt mycket i det du skriver, tyvärr.
SvaraRaderaUsch ja, det där har jag gjort. Fast jag var inte ens bra i skidor.
SvaraRaderaBra skrivet :)
SvaraRadera