Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

torsdag 13 februari 2014

En pappa har man inte hela livet

Nu har det uppstått en springa igen i min kära svepbricka, som också är min enda bricka. Jag vill inte ha någon annan. Jag köpte den vintern 87/88 på Småländska höglandet och den höll in på 2000-talet. Då uppstod den första springan. Brickan gick fortfarande att bära på, förstås, men det var inte kul om en kaffekopp tippade på den i sängen. Det hände en gång. Då tog jag brickan till pappa och han lagade den snabbt och omsorgsfullt med plastic padding. ”Plastic padding?” Jag var upprörd. Tyckte att min fina bricka nedgraderats men när jag fick tillbaka den såg jag att lagningen var nätt och snyggt gjord. Nu är den åter sprucken. Kära, den är sprucken, kan ej lagas mer. Bromsen blir nog stucken om jag honom ber! Visan ”Lilla Tomtegubben”. Han sjöng den så ofta när han höll på och donade i garaget, där han hade sin snickarbod. Alla verktygen! De gick för struntsummor på garageloppisen. Mycket annat körde vi till tippen. Vi blev habituéer där. Fyra vändor om dan. Kära gäster även på Pingstkyrkans second hand-butik. Ett helt hus skulle tömmas.

Jag vill inte ha någon annan bricka. Och jag har slutat dricka kaffe i sängen.

(Utmaning: springa)

2 kommentarer: