Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

torsdag 16 juni 2011

Svett och annan väta

Du har en annan sorts fukt i din hud. En som får mig att tänka på swimmingpools, gladrandiga gardiner. På Florida. Jag har aldrig varit där men jag vet vad en alligator är. Du öppnar munnen brett och ler mot mig. Jag känner svettdropparna bildas i pannans veck, dit aldrig solen tränger in. Om jag kunde släta ut pannan skulle den ha vita spindelbenssmala linjer. Jag ber att få låna din servett och torkar sedan av mig. Det blir torrt och snyggt en liten stund. Du ser förtrytsam ut. Det breda leendet är tack och lov borta. Jag utnyttjar respiten till att ta en klunk vin. Det är billigt och kallt. Jag skulle kunna dricka det som nyponsoppa men jag samlar mig och ställer ner glaset. Det pärlar litet grand i vätskan. Jag ser din saliv bilda droppar på tänderna när grinet kommer åter. Om du säger något kanske det stänker. I distraktion håller jag upp servetten, din servett. Du kan säga vad du vill nu. Jag är beredd. Jag räknar dollar, nej kronor; jag räknar svettdropparna som åter bryter fram, tar tag i servetten och kramar den.
– Nå? säger jag och för den redan fuktiga servettklumpen till hårfästet.
– Jag kan göra en bouppteckning för tretusen plus moms men vet du, den kan du enkelt göra själv. Du hittar formuläret på nätet. Se till bara att inte skicka in några bilagor, så är det färdigt inom en vecka.
Du ler igen men nu ser jag inte leendet som brett och bitskt längre. Du tar tag i min fria hand och klappar den lätt.

(Utmaning: skriv om något komplicerat)

7 kommentarer:

  1. Volken öppningsmening! Du hade mig direkt bara av den! Aldrig heller lagt märke till saliv på tänderna, för detaljer lägger jag märke till! Riktigt bra!

    SvaraRadera
  2. Gillar liknelsen med att dricka vin som nyponsoppa.

    SvaraRadera
  3. Vilka öppningsmeningar! Och vilken fortsättning...

    SvaraRadera
  4. Gillar också öppningsmeningen och slutet, verkligen oväntat.

    SvaraRadera
  5. Lika bra som vanligt, ett oväntat slut!

    SvaraRadera
  6. "Jag har aldrig varit där men jag vet vad en alligator är." Hur? En sån "once-in-a-lifetime-mening" och du spottar ut dom som melonkärnor.... Hur??

    SvaraRadera
  7. alltid lika fantasirikt och välskrivet!

    SvaraRadera