Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

onsdag 11 februari 2009

Utmaning 42 Hjälpande händer

- Grattis, ni har blivit uttagen! Ni uppfyller kriterierna för att äntligen få hjälp...
Jag avbröt den unga, späda kvinnan som stod i dörren. Inte med ett avvisande, som jag kanske skulle ha gjort en annan dag. Kvinnan ingav förtroende och jag hade en gång för alla bestämt att detta skulle bli dagen när jag tog itu med min sanitära olägenhet till lägenhet.
- Tack! sa jag raskt. Du kan börja med disken. Och du! Här säger vi du. Tack än en gång!
Allt som annars är så jobbigt gick lätt när jag hade den unga varelsen till hjälp. Muntert hummande tog jag itu med alla ytorna i rummet, plockade skräp från golvet, gick ner med några väskor i källaren... Tur att jag tagit ledigt just idag!

- Nu är jag färdig... sa hon dröjande, när hon fyllt diskstället tre gånger.
- O, vad bra! Gör det dig något att ta badrummet? När man hjälper någon annan är sånt som köket och badrummet nästan enklast att göra... Om du inte har någonting emot det?
Hon tittade förundrat på mig med milda, kloka ögon och sa:
- Nej, givetvis inte!
Hon tog fram WC-ankan och satte igång.
När jag hörde henne göra det sista i badrummet hade jag kaffet färdigt. Nu var allt klart, det som jag bävat för så länge.

- Kommer du från boendestödet? frågade jag henne vid fikabordet.
Hon skrattade till.
- Nej. Jag är musa. Eller "författarcoach" som det heter nuförtiden.
- Men varför sa du inget? Dagens övning som är så svår!
- Du verkade så målmedveten. Och så tyckte jag ärligt talat att det inte skulle gå att skriva som här såg ut.
- Jag har låtit min musa diska och städa toaletten! ropade jag till himlen.
- Det är inte så farligt, sa musan lugnt. Nu är tiden ute. Jag hoppas du blir uttagen snart igen. Kom ihåg - ju mer man skriver, desto oftare blir man uttagen!

(Utmaning: Vilka uppgifter skulle du - eller din huvudperson - omedelbart kunna sätta i händerna på en frivillig medhjälpare? Skriv en kort scen)

7 kommentarer:

  1. Haha! Snyggt och elegant. Jag tycker att du har espri (om det nu inte lät som världens dårpippi att skriva det), jag gillar musan som den moderna författarcoachen.

    SvaraRadera
  2. Smart, den var snygg!! Riktigt klurigt

    SvaraRadera
  3. halleluja!!!fler sådana musor åt skrivpuffarna!

    SvaraRadera
  4. oj himmel sicken rolig ide!!! Tackigen för en läsupplevelse.

    *väntar på min musa*

    SvaraRadera
  5. Det är bäst att var flitig med skrivandet om man har chans på musan! Härligt skrivet!
    Ang. din tidigare kommentar på min utmaning vad skulle hända om... så vill jag meddela att jag går med på statsministerrollen om du blir min pressattache och skriver mina tal. Deal?

    SvaraRadera
  6. En jätte härlig text att läsa och fint flyt i texten

    SvaraRadera
  7. Så överraskande! Och roligt! Tänk om det ändå vore så att man kunde få sig sin egen musa tillsänd på det där viset! Och som dessutom - så typiskt kvinnligt(!) :=)- städar både kök och badrum! Kram på dig Cissi.
    Ps. Dina idéer till förändringar var bra. Jag ändrar ingenting nu, mer än i tanken. Det är liksom passé när det redan är nästa dag!

    SvaraRadera