Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

lördag 7 februari 2009

Bokhandelsbantning

Det kommer snart en dag när boklådor bara finns i de större städerna och mest används som showrooms, av oss svikare som överger bokhandeln på hörnet för bokus och adlibris. Om Akademibokhandeln hårdbantar, hur är det då med Berras Böcker i Brunkeflostrand? Svältdöd? Akademibokhandeln äger väl i alla fall andelar i någon av nätbutikerna.

På nittiotalet blev jag en gång utskälld när jag gick in i en liten fotohandel på Brunkebergsåsen och ville titta på en prestigekamera. "Jag tjänar inget på att visa dig en kamera som du ändå tänker köpa på postorder", sa gubben bakom disken. Det var precis vad jag tänkte göra, så jag protesterade vilt och förtrytsamt.

Han är väl nedlagd nu, som snart Berras Böcker. Kvar blir några enstaka Akademibokhandelspalats, där man smyger sig in och tummar och tittar, för att sen skamset krypa hem till datorn och klicka in sin beställning.

En annan som skällt är min moster. Hon gav mig en femhundring i julklapp, jag ringde glädjestrålande för att tala om hur många böcker det blivit. "Har du köpt dem på stan eller på det där andra stället?" frågade hon. Ljuga för moster om en julklapp? Eller rakryggat yppa sanningen? "På nätet", pep jag. Jag fick mig en lektion om hur hela finanskrisen egentligen handlade om en trashanksarmé av arbetslösa bokhandlare. Den var så överdriven och lång, att jag hann samla mig till ett motargument: "När de stora livsmedelskedjorna kom, fortsatte du då att gå till mjölkaffären i kvarteret?" Det hävdade hon inte hörde dit.

Det står 1 - 1 mellan min moster och mig. Men 66 får gå från Akademibokhandlar runt om i landet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar