Vi
tror väl alla i någon mån att allt kommer att ta slut. ”Allt
fast förflyktigas”, ni vet. Nej, det var inte Herakleitos, det var
Marx och Engels som skrev det. i Det
kommunistiska manifestet: ”Allt
fast och beständigt förflyktigas, allt heligt profaneras och
människorna blir slutligen tvungna att se sin livssituation och sina
ömsesidiga förbindelser med nyktra ögon.” Fast de flesta menar
att det kommer att gå så oändligt mycket långsammare. Så
långsamt att det inte finns några människor kvar som kan nå några
insikter. Så här sa Buddha om längden på en Maha-Kalpa (en
världsålder): ”Tänk er ett berg som är större än det största
berget i Himalaya. Tänk er att man tar en bit sidentyg och torkar av
berget vart hundrade år. Berget kommer att vara nedpolerat till ett
intet innan en Maha-Kalpa är över.” I den visionen tar allting
slut för att återigen börja. Inte på samma sätt, förstås, och
inte med samma former, men slutet är bara en andningspaus. Lika
många Maha-Kalpas har passerat före den nuvarande som det finns
sandkorn på Ganges botten. Många slut blir det. Många börjor. Men
inget som förblir.
Några
som verkligen tror på ett slut (men samtidigt inte) är den
frejdiga, kaxiga hopen – de kristna. Här finns det många
visioner. Den mest barbariska är att alla utom de själva ska kastas
i den eviga elden (Jesus liknade den vid Gehenna, en soptipp utanför
Jerusalem). Själva ska de leva med Gud. Den vackraste utvecklar
begreppet gudomlig rättvisa och går ut på att det blir en
apokatastasis, en alltings återställelse, så att Gud ska bli allt
i alla. Och så finns det så många visioner mellan och vid sidan om
dessa. Det är rörigt och gemytligt. Det är som att det inte går
att varna tillräckligt för det onda så bryter det goda igenom och
kan inte låta bli att göra gott även mot de onda. Kärlekens
subtext i den kristna läran är mäktig och stark och går ofta i
dagen, som hos Paul i en av Nya Testamentets mest älskade texter:
”Kärleken upphör aldrig. Den profetiska gåvan, den skall förgå.
Tungotalet, det ska tystna. Kunskapen, den skall förgå. Ty vår
kunskap är begränsad och den profetiska gåvan är begränsad. Men
när det fullkomliga kommer, skall det begränsade förgå... Men nu
består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är
kärleken.”
Det
är inte helt kätterskt att gifta ihop perspektiven och tänka sig
att det är den förblivande kärleken som rör sig över de mörka
vattnen i nästa Genesis. När nästa Maha-Kalpa börjar. ”Varde
ljus!” En spotlight tänds på scenen. Och spektaklet kan börja
igen.
(Utmaning:
”förbli”)
Inte bara fullfjädrad författare och mästare i konsten att förflytta oss till en annan plats och tid, utan även filosof, tydligen! Mycket läsvärt!
SvaraRaderaIntressant läsning. Välskrivet
SvaraRaderaJag är andlöst imponerad.
SvaraRadera