Om inte jag hade
senarelagt min hemresa från mamma i somras med en dag för att min
kusin Evelina och hennes man Magnus skulle komma och hälsa på
henne, hade jag inte fått veta att jag har samiskt blod. Inte många
uns men tillräckligt för att det ska sjunga en båge från min
barndoms besatthet av samer till nu. Tillräckligt för att jag ska
ringa min faster och fråga vidare. Det rör sig om en lappgubbe på
1700-talet. Inget att prata om på byn, tycker min faster. Min faster
är har mycket bestämda kriterier för vad som kan sägas på byn.
Inte för inte har vår släkt mycket som kan hummas och tisslas om.
Men tystnaden är en kultur. Nu har tätorterna i Lappland dubbla
namnskyltar på vägarna, svenska och samiska. Alla svenskar verkar
ha gått igenom en den politiska korrekthetens eklut men den har bara
etsat på ytan och de samiska namnen är ofta dolda med tejp eller
färg. Fortfarande hatar svensken ”lappen”. Det gjorde farfar,
och pappa var trots sin vidsyn inte utan ganska otäcka fördomar.
Men tystnaden är kultur.
Om inte kusinmaken
Magnus raljerande sagt till mig då i somras: ”Du är ju en
lappjänt!” hade jag nog ingenting fått veta om mitt samiska blod
någonsin. Pappa är borta och det mesta av kontakten med den delen
av släkten. Mamma känner mina kusiner men inte jag. Avstånden är
stora. Det är Bengt Ragnarsson som släktforskat, han är
dubbeltremänning till oss för att hans föräldrar är
dubbelkusiner till pappa. Kusiner både på fädernet och mödernet.
Barn till två syskonpar som gift sig. Alla har fått ett stort
papper med ett släktträd. Jag blir arg på pappa för att han
ingenting berättade. Tystnaden som är en kultur. Ja, nu är han
borta i den oändliga tystnaden.
Om inte Sorella
ett par veckor efter Evelinas och Magnus' besök hos mamma hade åkt
till Jokkmokk och om vi inte pratat en timme i telefon och kommit in
på begreppet ”samiskt påbrå” så hade jag faktiskt... glömt
alltihopa. Fast jag blivit som elektrifierad vid tanken och ville
veta mer. Det är tystnadskulturen som buffar sig in i mina innersta
rum och förstör allt, som en Mårra. 1700-talet. Säg tvåhundra år
före min födelse. Säg trettio år per generation. Det blir sex-sju
generationer. Som mest är jag sextiofjärdedelssame. Det är inte
mycket att skryta med. Ändå känner jag mig existentiellt
bekräftad. Och låt oss se det från andra hållet:
Om inte en samisk
1700-talsgubbe svikit sitt folk och sin tro och blivit svensk, hade
jag som just jag inte funnits till. Självklart men sant. För denna
svikargubbes skull känner jag mig befryndad med alla urbefolkningar
överallt. Det har jag alltid gjort men nu har jag tillåtelse. Till
en sextiofjärdedel är jag som de, trots att just min genbärare var
en svikare. Det var väl lättare att vara svensk. Tystnadens kultur
ser annorlunda ut på den samiska sidan om skranket. Där var det
fråga om liv och död. Där fick man bita tungan av sig för att
inte undslippa sig ett ord av sitt språk, det förbjudna. Där
värnade tystnaden det egna arvet mot kolonisatörerna och ”lappen”
blev i svenskens ögon dolsk och otillförlitlig. Skranket var
viktigt att hålla uppe. Kan det ha varit för att många av de
svenskaste, liksom vi, hemligen hade ett samiskt arv?
(Utmaning: skriv
om att fundera)
Det där är vad jag kallar fundering! Spännande med blod... "existentiellt bekräftad" - samhörig med något genuint - både tanke och känsloväckande. Du kan då berätta, som sagt var.
SvaraRaderaExistentiellt bekräftad!
SvaraRaderaJag vill läsa mer om 1700-talsgubben och sextiofjärdedelssamen!
SvaraRaderaDu är alltid bäst.
SvaraRaderaTystnadens kultur. Tänkvärt med vägskyltarna.
SvaraRaderaIntressant och välskrivet - och den där känslan av samhörighet som du nu fick en "förklaring" på
SvaraRaderaVäldigt bra rubrik. Ja, och så texten förstås.
SvaraRadera