– I
don't believe in entertainment, säger Penny mörkt från baksätet.
Vi
är på hemväg med ett bagglamm och ett tacklamm på släp, tjugofem
mil i maklig takt. Septemberkväll. Skördetid. Först förstår jag
inte vad hon menar. Kanske inte Moa heller. Vi blir tysta där fram.
Baggen
är till för att fårskocken hemma ska få nya gener, tackan är
sällskap på vägen. De reser inboade i halmbalar på Moas
släpkärra. Inte ett ljud från kärran när vi stannar för att ta
en kopp kaffe på McDonalds i Arboga. Chock? Trygghet? Vi lyser in
bland balarna med våra mobiltelefoner. Fåren verkar andas i alla
fall. Andas i mörkret och mala med käkarna. Det är skönt att
sträcka på benen. Lysrören inne på McDonalds får oss att se
nyvakna ut. En dag av lammval på Uppsalaslätten, en kväll av loja
samtal i ett fordon med last. Kanske är vi litet plötsligt väckta.
Kanske kommer vi från en dröm?
Det
är behagligt att krypa in i bilens mörker igen. Det är som om det
väntar oss där, Pennys uttalande på hennes eget tungomål. I
don't believe in entertainment.
Rätt som det är förstår jag henne och jag förstår var vi
träffats förut – i de dagar och nätter som var långt före vår
tid, när underhållningen var en oskiljaktig del av riten. Och jag
förstår vad hon saknar och jag tror att jag inte ser på det på
samma sätt som hon. Jag är kall. Jag tror att riten inte är
oundgänglig i ett samhälle men att människor behöver uttrycka
sig. Så uppstår konst, så uppstår också underhållning och det
tar lång tid att se vad som är vad. På paleolitisk tid vad allting
rit, i det sekulariserade samhället får vi ta the rough
with the smooth, det är själva
essensen i det sekulära, ett virrvarr av uttryck att lyssna till och
skåda, förhålla sig till, kanske bedöma, eller... älska?
Släpet
guppar litet vid rödlysena. Det är tackan. Baggen har legat ned
hela resan. Nu är det helmörkt.
I believe in
entertainment. Jag tror på små
skådespel på dagis, på tjejer och killar som får visa upp sig,
känna hur det känns, kanske föda en dröm. Jag tror på svulstiga
sagor, berättade bara i syfte att underhålla men alltid bärande på
existentiella nycklar. Jag tror på Seinfeld. Ja, jag tror till och
med på Seinfeld.
Allt
detta tänker jag med en del av hjärnan, samtidigt som samtalet
fortsätter. Jag har för avsikt att återkoppla till ämnet men
resan är alltför kort, nu glider vi upp framför ladugårdsdörren
och de två nya fåren vill inte lämna sin trygga livmoder av halm.
Vant tar Moa och Penny tag i dem och släpar dem mellan benen till
baggkätten. Det är ganska underhållande.
(Utmaning:
skriv om underhållning)
Lysande text. Du har överträffat dig själv idag igen.
SvaraRaderaAlltså. Vilket perspektiv alltså. Man baxnar. Baxnar och bugar.
SvaraRaderaBåde Grå papegoja och Kalle Byx har fullständigt rätt i varenda ord de skriver. Det har de ju i och för sig oftast. Och du är ju oftast lysande. Men det här överträffar mycket.
SvaraRaderaJag hade varit extremt nöjd med min dag om jag "bara" kommit på den titeln! Men sen väver du in en djuplodande diskussion om underhållning och konst kontra riter i paleolitisk tid i en bilresa med bl.a två underhållande får också... - i din unika ultrakompakta micro-novell-stil. Du är unik, förstås, och om det är konst eller underhållning? Bägge.
SvaraRaderahur får du alla dina texter till dig det är som en skattkista som verkar vara fylld av historier.
SvaraRaderaDu är en fantastisk historieberättare