Det
är en av de tysta dagarna vid havet. Elin läser Vi,
de drunknade
med återhållen andning, Pål går som vanligt och samlar artefakter
i strandlinjen och Berit slår knut på sig själv på en yogamatta
som knastrar av sand. Det är underligt, den dag vi mest behåller
tankarna för oss själva rör de sig, oss ovetande, på ungefär
samma plats: vi tänker vagt och grumligt på den historia som inte
bara berättas av människan och som skriver sina rader i
jordsediment eller på havets botten. Vi dyker långsamt upp till
middagen, en och en. En hel dag är för lång tidsrymd att vara i
tystnad. Tystnaden vill hålla oss kvar och vi blir dröjande och
blyga. Pål visar till slut upp en slipprig utsirad träbit. Svartek,
säger han. Den har legat länge i havet. Mönstret är ett både
skirt och grovt rosmönster – som ett skåp på Indiska, säger
Berit. Pål viskar: 1600-tal. Inte förrän nu märker vi hur
inåtvänt exalterad han är.
Till
nästa år ska jag kunna dyka, säger han. Det är bara larvigt att
jag inte lärt mig det förut. Och så ska jag samla ihop ett gäng
och vi ska dyka... där!
Han
pekar ut bland kobbarna.
Alla
pratar upphetsat. Alla utom jag, som sitter och funderar på den här
farkosten i ek, som i snart fyrahundra år har varit en massgrav. Jag
tänker mig paniken bland sjömännen när skeppet gick på grund.
Många hann väl rädda sig men de som befann sig långt nere i
skeppet kom nog inte ut. Den strålande smärtan när vattnet
tvingade sig ner i lungorna på dem, en och en. Jag kniper ihop
ögonen.
Åk
inte dit, säger jag. Snälla Pål, åk inte dit.
De
andra tystnar, stirrar på mig. Jag känner mig som om jag är med i
en film. Eftersom jag ändå är med i en film, skjuter jag stolen
bakåt, reser mig upp och går ut genom verandadörren. Ridå.
(Utmaning:
bildutmaning idag. Bildkälla:
http://www.flickr.com/photos/31209247@N06/10885637385/sizes/z/in/photostream/
)
Japp, helt sjukt bra.
SvaraRadera