De
tre senaste inläggen – detta inräknat – handlar om Anita
och hennes grannar Gertrud, Gunvor och Greta. Läses tillsammans
eller var för sig.
Det
känns som om Anita tar ett ciseleringsjärn och skär strimlor ur
kroppen, sin egen kropp, som hon dekorerar duken med men det är
förstås levrar av färg. ”Ge varandra vår största plåga”
heter verket. Hon kommer alltid på titlarna först. En ilsket
ljusgrön tavla åskådliggör Gretas allvetande... förakt är det
väl inte men i bilden kommer det ut som förakt. I en annan tavla
gestaltas antingen Gertruds omätbara rädsla eller Anitas egen
handfallenhet. Både-och, förstås. Hon är stolt över de olika
nyanserna av grått och över att en del av det gråa är grått på
ett sådant sätt att det lika gärna kunnat vara rött. Så lär hon
sig att det finns en passion dold i Gertruds lealösa
offermentalitet, den som hon provoceras så av. Här vid staffliet
lär hon sig, mest av färgerna men också av struktur. Lär sig det
som hon aldrig annars kunnat lära. Hon är ingen psykolog men i
skiftet från grått till imaginärt rött finns en hel lärobok i
psykologi och den har hon läst med porerna nu. Hon slänger en
palettkniv full med färg i golvet – siktar på en punkt som är
väl klädd med målarpapp. Sen döljer hon ansiktet i händerna. Det
kommer inga tårar så hon tittar upp. Framför henne på en duk en
lång, giacomettiliknande figur som träder ut ur skenet från en
grym, omättlig sol som är i kontakt med horisonten. Hon vet att
bilden handlar om konsumism och att det är Gunvor som är den
frånvarande modellen. Hon vet att den berör vad man kan ta med sig
när man slutligen gör sorti. Hon vet att hon målar bara för sig
själv, liksom hon gör allt bara för sig själv. Utom att lyssna på
Gertrud. Det gör hon för Gertruds skull. Är det därför det blir
så fel?
(Utmaning:
skriv om en plåga)
Kan vara kvalfyllt att vara konstnär. Så fantastiskt bra du uttrycker detta!
SvaraRaderaVilket intressant djup i texten!
SvaraRaderaEn lång och relativt svårläst väg fram till de sista fyra raderna där läsaren får lön för mödan. Där finns den allmängiltiga frågeställningen som verkligen tål att funderas kring.
SvaraRaderaJag undrar om jag skulle komma fram till samma belöning om jag fortsatte att uthålligt titta på "modern konst" på samma sätt som jag medvetet väljer att fortsätta läsa en text som känns svår i början. ;)
Gillar tanken på att man genom att utöva sin konstnärsskap kan se nya saker - saker man inte såg innan. Som att det konstnärliga är någon slags "diagnos" - man måste få göra det för att få klarhet...
SvaraRaderaDet var en bra text för övrigt också förstås.
Samma tema som gårdagens. Suveränt.
SvaraRaderaHärligt! Gillar liknelserna och hur hennes vänners karaktär blir färg och form.
SvaraRadera