Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 20 januari 2009

Ny dag, ny blog...

... min första, as it happens. Den tillägnas förstås Barack Obama, som svär presidenteden om en halvtimme, men handlar blott i överförd bemärkelse om politik. Dock dristar jag mig denna historiska dag till att utmana Mr. Obama att avsvära sig stödet för dödsstraff medan han sitter som president.

Utmaningar är just vad min blog kommer att röra sig om mest, skrivutmaningar som finns på skrivpuff.blogspot varje dag det här året. Jag har trofast antagit dem varje dag men det är först nu jag åbäkar mig och gör en blog.

Så här skrev jag när utmaningen var: "Börja en text med orden: 'Jag är författaren som...'":

Jag är författaren som efter ett halvt liv har slutat drömma om skrivandet och i stället börjat sitta ner och faktiskt skriva.
Jag började med att ålägga mig en kvart om dagen.
Snart blev behovet så stort att jag inte behövde ha någon piska längre.
Nu skriver jag mestadels de här utmaningarna och så sitter jag och vaskar igenom min Nästan Färdiga Roman, om och om igen, det allra sista och sen det allra, allra sista, otåligt,
den har gått fort att skriva men jag vill bli färdig med den, skicka iväg den, så att jag kan få börja på en ny och ännu bättre.

Jag är författaren som alltid skrivit dagbok.
Som varit en skrivande människa även när prestationsskräcken gjorde skönlitterärt skrivande omöjligt.
Jag tror att det hjälper mig nu, när jag äntligen skriver.

Jag är författaren som upptäckt att ju mer man skriver, desto fler uppslag får man.
Som konstnär måste man slösa. En konstnär är någon som är fattig och som slösar och därigenom upprätthåller balansen i kosmos.

Jag är författaren som upptäckt det sköna i att strama åt. Som ser skönheten i ordmosaiken plötsligt lysa fram när jag lyfter bort ett adjektiv som dittills tett sig helt oumbärligt.

Jag är författaren som har två motton fastsatta med häftmassa på min sekretär. Det ena har jag skrivit själv: "Det som aldrig tystnar. Dyk genom den polyfonin av röster. Dyk dit där det bara finns ett ord att hämta. Lösgör det lugnt och försiktigt och för det tillbaka." Det andra är av Samuel Beckett: "Ever tried. Ever failed. No matter. Try again. Fall again. Fall better."

Tack för att du läser!
marmoria

2 kommentarer:

  1. Hej! Bra att du har en blogg nu, du skriver strålande.
    Lillemor

    SvaraRadera
  2. DU skriver strålande. Jag skriver habilt. Men tack.

    SvaraRadera