En
herde spelar på sin flöjt om kvällen och flöjten vänjer sig och
låter bra...
Jag
var aldrig förtjust i Evert Taube men även som liten gillade jag
när texter levandegör det sällan beskrivna. Som i Sololà.
Att
flöjten skulle vänja sig tolkade jag som en poetisk utsaga men det
där med Sololà själv, det förstod jag: När
Sololá har krupit under fällen, då vänjer bädden sig vid
Sololà... Jag
såg för mig en raggig fårfäll och en mjuk madrass som båda
formade sig när Sololà boade in sig. Det var gott. Och jag hade två
problem: hygienen och Evert.
Hygienen:
för mig var det bortom allt tvivel att Sololà låg naken i sängen
utan lakan och det var inte särskilt renligt. Men det lät skönt.
Evert:
Så många av hans visor hade jag hört, att jag även fann det
bortom allt tvivel att han ville ligga där med Sololà. Och vänja
sig. Och bli vand vid. Hm. När jag var liten var det alltid vinter
och på teve visades alltid repriser av när den då tämligen döve
Evert Taube reciterade sina sånger till luta inför ett fullsatt
Gröna Lund sommaren innan. Ett inslag var alltid att han framförde
Min älskling, du
är som en ros
till sin fru Astri, som satt på första bänk och såg spänd ut i
ansiktet. Jag kände sådan ömhet för henne, som fick sitta hemma i
Sverige och vänta medan hennes man rumlade runt i världen. Alla
visste ju vad han höll på med! Damer, damer, damer. Samtidigt fanns
det en kittling: Tänk om man kan leva så!? Vara överens om att
leva så. Ge varandra utrymme. En tanke att vänja sig vid?
(Utmaning:
”bo”)
Oh la la vilken ljuvlig text.
SvaraRaderaEvert har fascinerat och förskräckt, lockat och skrämt, hela mitt liv. Så jag är med i texten idag, till 100%.
SvaraRaderaNu på sistone uppskattar jag väldeligt hur naturligt språket kan låta i metrik. Det är inte alla som kan, men det kan han.
Ja, han ÄR gudabenådad som diktare. Men...
RaderaIbland får man nöja sig med att se mästerskapet och inte lyssna till texten.
RaderaWau!
SvaraRadera