Vi
var aldrig älskande, tror jag, men vi gick i samma klass på
högstadiet – glåmigt sjuttiotal, suspekta byggnadsmaterial och
begagnade snusar i taken. Portionssnus var inte uppfunnet. Ingen av
oss snusade heller. Du spelade klarinett, klarinett och piano, och
jag var tjej. Ja, jag spelade också klarinett men inte på din nivå
och jag var förtjust i genier. Därför, kanske därför, har jag
kvar affischen du gjorde strax innan vi slutade nian. Du hade fått
tag på en tom affisch från kyrkan i Steghärad, som ligger alldeles
utanför stan. Där hade du präntat med grön spritpenna: ”John
Larsson framför Toccata och fuga i d-moll”. Du var insnöad på
Bach. Nedanför var den stiliserade kyrksilhuetten och ”Steghärads
kyrka” i sans serif och allra längst ner, med dina bokstäver:
”Annandag påsk 2014”. Året vi skulle fylla femtio.
Högre
eller längre sträckte sig inte dina drömmar. Jag bannade dig för
det men du sa bara långsamt:
– Orgeln
i Steghärad är inte alls dålig. Svårspelad men inte dålig.
Nej,
vi var aldrig älskande men jag tyckte om pianisthänder med fjun
runt knogarna. Du började på musikgymnasium någonstans och vi
tappade kontakten, förstås. Men jag har alltid spanat på
affischerna, verkligen förväntat mig att du ska dyka upp som
solist. Jag har fått min mamma att fråga din mamma varje gång de
träffas på stan. Så jag vet.
Jag
undrar om det hade blivit annorlunda om du hade gått över till
orgel, som jag är säker på att du helst velat.
Du
var så sluten i ansiktet när du spelade klarinett. Du var
ekvilibristisk, javisst, men jag tyckte alldeles för sällan att det
egentligen var vackert.
Och
du började supa redan när du gjorde lumpen i musikpluton 1983-84.
Tårar strömmade nerför Anita Larssons vida ansikte på Storgatan i
vår lilla stad, när hon stod mitt emot min mamma många år senare
och berättade. Det är din enorma begåvning som gör att du
fortfarande kan jobba, hävdade hon, och jag vet att det inte bara är
en lögn hon klamrar sig fast vid.
På
annandag påsk 2014 gör jag en pilgrimsfärd till den stad i Sverige
som har den minst betydande symfoniorkestern. Tårar rinner nedför
mitt ansikte när jag hör Mozarts femtonde symfoni, som avslutar
konserten. Mina taffliga öron kan inte urskilja tredje klarinetten
men jag vet att du spelar väl, bidrar till att ge stadga åt verket.
I famnen ligger min relik, den hoprullade affischen. Jag sitter i
mitten av en bänk, kan sitta kvar länge när allt är över.
Jag
skulle inte ha känt igen dig om jag inte vetat att du skulle vara
där. Vet inte om jag kommer att göra det på nära håll, heller,
men efter en stund i bänken har jag fattat beslutet. Affischen
gömmer jag knöligt hopvikt i innerfickan och jag går mot
personalutgången. Jag vet inte vad jag ska säga. Du kan redan ha
gått. Jag vet att jag inte ska konfrontera dig med några drömmar
från förr. Sånt beteende har jag plötsligt vuxit ur. Jag ska
bjuda på en kaffe – jag vet att du är nykter alkoholist – och
vi ska tala om musik eller om konst eller om vår gamla hemstad eller
om vad som faller oss in. Vi ska mötas utan fjättrar.
(Utmaning:
”Framför”)
Så bra - ömt smärtfyllt öde ...
SvaraRaderaKropparna var tydliga - Aldrig mer!
Vilket människoöde. Bra skrivet.
SvaraRaderaOm man är förtjust i genier och pianisthänder med fjun runt knogarna...
SvaraRaderaIbland avslutar du dina texter med nåt jag inte riktigt kan beskriva. (Ha! Undvek skickligt ditt älsklingsuttryck "sätta ord på") Det närmaste är kanske en regndroppe som släpper från det yttersta av en gren? Det är i alla fall meningar som i den här texten: Vi ska mötas utan fjättrar. Nåt liksom avskalat, rent, kanske lite trots. Meningar som jag minns, blir lite andäktig inför.
SvaraRadera