Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

måndag 14 februari 2011

Med ljummen glöd

Du är som en bifigur i en bild av Brueghel. Så sant – på Brueghels bilder finns inga bifigurer. Småfolk som du och jag, djupt försjunkna i sina egna handlingar på torget och i gränderna, var och en huvudperson i sin värld. Jag vill älska dig som en skomakare, en kittelflickare eller en suput. Du lagar alltid det trasiga, ser inte längre än utanför det omedelbara synfältet men rör dig med lätthet med namnen på galaxer många ljusår bort.

Föremålen är din värld. Det var därför jag tänkte på Brueghel. Jag avundas dig ditt umgänge med sakerna men jag har andra sätt att skapa mening.

Jag har också andra sätt att älska. Dig älskar jag från en neutral utgångspunkt, som Brueghel när han måste fördela omsorgerna mellan alla sina figurer. Många skulle säga att det är en sval kärlek, hävda att den är mindre värd. Hemligheten är att den varar för alltid.

Min skomakare! Min kittelflickare! Min suput! Du är inte min men jag måste tala med dig. Jag måste trivas på min kärleks ljumma glöd. Du är min, som man kan välja en person på ett gammalt oljetryck i sovrummet och fantisera om den. Jag måste ständigt ha omsorg om dig.

(Utmaning: skriv något kärleksfullt)

10 kommentarer:

  1. Vem kan ha åsikter om andras kärlekar? Finns lika många olika sorters kärlekar som människor kanske?

    Fin berättelse, läste flera gånger.

    SvaraRadera
  2. bra. Och precis kan man ha rätt om kärlek.
    Eller kan man ha fel.

    SvaraRadera
  3. Jag visste det. Att du kunde skriva bra om kärlek också.

    SvaraRadera
  4. Klokt skrivet om Bruegel. Kommer att se hans bilder på ett annat sätt efter att ha läst den här texten.

    SvaraRadera
  5. Verkar vara en hållbar inte helt ljummen glöd, tycker jag. Kärleksfullt.

    SvaraRadera
  6. Svävar, från det lilla till det mycket stora. Och slutmeningen!

    SvaraRadera