Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

söndag 20 februari 2011

Dagens latin

Jag tror aldrig att jag förödmjukat någon. Sårat, ja. Varit elak. Men inte förödmjukat. Nå, det spelar väl inte så stor roll vad jag säger om just det – det är väl bara den som utsätts för förödmjukelse som kan bedöma om hon förödmjukats. Alltså kan jag uttala mig om det omvända fallet: jag har aldrig blivit förödmjukad. Kränkt, ja. Utnyttjad. Men inte förödmjukad.

Att jag har väldigt litet erfarenhet av mord och tortyr och allt möjligt annat jag skriver om på bloggen har aldrig hindrat mig från att leva mig in i dessa aktiviteter – men förödmjukelse? Nej, jag hittar inte ingången. Så jag gör som jag gör ibland: jag googlar. Och se vad jag finner:

”Förödmjukelse är abasementen av stolthet; förtret. Det statligt av att kväsas eller förminskas till lowlinessen eller submission ”

Inspirerande. Det låter nästan som poesi och inbjuder till att kasta om orden:

… eller submission?
Det statligt av att kväsas
är abasementen av stolthet;
förtret.
… eller förminskas
till lowlinessen.

Är det sådana automatöversatta texter vi kommer att få läsa fler och fler av på våra skärmar? De kommer förstås att bli bättre så småningom men än så länge skjuter de långt vid sidan av målet – för att fatta dem måste man minst ha en mastersexamen i ursprungsspråket. Jag kisar med ögonen mot orden och anar hur detta millenniums motsvarighet till medeltidslatinet kommer att se ut: en rådbråkad, dystert könlös röra av engelska ord.

Förödmjukelsen, då? Jag har inget att säga, annat än att citera M.K. Gandhi: ”Den som har en god självkänsla blir aldrig kränkt.”

(Utmaning: skriv om att förödmjuka)

11 kommentarer:

  1. Tack för informationen. Jag brukar också googla på orden.

    SvaraRadera
  2. Hm, där håller jag inte med Mr Gandhi. Vuxna kränker ibland barn, alltför ofta ser man t ex hur barn förlöjligas på olika sätt. Man kan knappast hänvisa detta till de ungas dåliga självkänsla, däremot till självkänslan hos de som kränker.

    SvaraRadera
  3. Gillar som man säger på facebook. Intelligent text.

    SvaraRadera
  4. Ditt exempel på automatöversatt text lät onekligen poetiskt, annars blir de oftast komiska tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Ja intressant. Betr Gandhicitatet: Det låter som Gandhi tycker att det är upp till individen om denne får en god självkänsla eller inte. Men så enkelt är det inte, anser jag. Det är viktigt att ha en trygg och livsbejakande omgivning också och den väljer man inte som barn.

    SvaraRadera
  6. God självkänsla är inte något vi föds med. Det är svårt att ge någon god självkänsla (ovillkorlig kärlek är ett sätt9, men att förstöra den kräver inte så mycket. Förödmjukelser är ett säkert kort...

    SvaraRadera
  7. Du tycks då aldrig vara ställd;) Kanske det hör ihop med att du sluppit känna dig förödmjukad? Knepig dikt!:)

    SvaraRadera
  8. Ibland förödmjukar man utan att man vet om det. Som jag skrivit om. Eller så förödmjukar man sig själv. Jag önskar nog så fall att min självkänsla var bättre så jag slapp bli kränkt. En intressant tolkning av temat! Tack!

    SvaraRadera
  9. Millenniemotsvarigheten till medeltidslatinet. Den könlösa röran!

    SvaraRadera