Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 18 maj 2010

Ostvik, Frostkåge, Ersmark och Kursmark

– Mammaa! Mammaa!
– Ja, min skatt.
– Varför måste de stänga av vattnet för att det är för mycket vatten? Tvärt om borde det väl vara?
– Har du tittat på nyheterna nu igen? Du vet ju att du blir så uppvarvad så att du inte kan sova.
– Ja men varför, mamma? Varför får folk inget vatten för att det finns för mycket?
– Tja, det vet jag inte. Kanske vattenverken eller reningsverken, eller vad det heter, blir översvämmade så att vattnet som kommer ut inte är rent. Var var det någonstans?
Hon ser drömmande ut:
– Skellefteå, Skelleftehamn och sträckan Ostvik, Frostkåge, Ersmark och Kursmark.
Mamman skrattar.
– Du suger då åt dig som en svamp!
– Jag tycker om namnen.
– Som på sjörapporten.
– ”Farvattnen utanför Jären och Lista.”
– Ska vi ta och fika nu, du och jag?

De sitter med saft och kaffe och hembakta skorpor.
– Det var det där ordet igen. E-va-ku...
– Evakuera. Det betyder ”rädda”, ”utrymma”.
– Jag känner vad det betyder, jag kan bara inte säga det.
– Det kommer, stumpan.
– De räddade folk från Norrbottensfjällen också. Med helikopter! Tvåhundra stycken. Men några ville vara kvar. Vägarna hade gått sönder.

Många timmar senare, efter tandborstning och läsning:
– Ostvik, Frostkåge, Ersvik och Kursmark... Mamma, var är Norrbottensfjällen?
Och mamman vet att konflikter gör att lillflickan drar ut ännu längre på insomnandet. Hon tassar mjukt ut efter en atlas. När hon kommer in igen: svaga, susande snarkningar. Den lilla hjärnan har fått ro.

(Utmaning: skriv om en dagsnyhet ur en 9-årings perspektiv)

12 kommentarer:

  1. Den lilla flickan lär bli en klok flicka, inte så konstiggt kanske eftersom mamman verkar vara så klok. äpplet och päronet du vet. 'bra text.

    SvaraRadera
  2. Gullig och nyfiken flicka, bra skrivet med dialogen.

    SvaraRadera
  3. Det är intressant vad de snappar upp och 'väljer' att lägga på minnet. Trovärdig dialog om hur man som föräldrarna letar sig fram till vettiga svar på vettig nivå.

    SvaraRadera
  4. Just det där att fastna för orden, det vackra i det... Jag minns sjörapporterna. Fortfarande. Fint.

    SvaraRadera
  5. Även jag minns sjörapporterna. Och att vilja veta allt.
    Fin text.

    SvaraRadera
  6. Jag ser just nu på min lilla sexåring som är frågvis som få och lär sig mer än de flesta på grund av det. Jag försöker att tålmodigt lära honom det jag kan, och det som inte finns i mitt huvud hittar vi på internet när vi googlar.
    Du har skrivit en härlig vardagsskildring.

    SvaraRadera
  7. Kändes lite väl frågvis för att vara en 9åring.
    Så är ivarje fall inte min.

    Annars var det en bra och trovärdig dialog

    SvaraRadera
  8. ja igenkännade fint... bra bra jag vart glad

    SvaraRadera