Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

fredag 24 juli 2015

Liesl och Rolfe

You are sixteen...

Sammetsmörker. Jag vänder mig åt sidan för ett kort ögonblick, det reflekterade ljuset målar din gapande hänfördhet. Den här biten är bäst, Liesl och Rolfe. Ung kärlek. En klump i hjärtat.

I am seventeen...

Jo, han är ganska fin, Rolfe, men man vet ju. Man vet att han är med dem, så därför är han inte riktigt lika fin. Han är snygg på ett urvattnat nazistsätt och klumpen i bröstet blir ännu större, det är bitterljuvt, som det skulle stå i en av moster Harriets romaner, som jag börjat få läsa.

I am sixteen going on seventeen...

Liesl är fin rakt igenom. Hyn i hennes ansikte, ja säkert överallt, är som alabaster – vad nu det är, men jag är säker på att det ser ut som Liesls hy – och jag tänker på förr i tiden, mer förr i tiden än andra världskriget, när kvinnorna använde arsenik för att få genomskinlig hy. Man lär sig mycket i Harriets böcker...

You are seventeen, going on eighteen...

Man lär sig så mycket av att läsa moster Harriets böcker att man ser det man inte sett någon av de tidigare tre gångerna man sett filmen, att den älskliga Liesl är djärv och litet framfusig; att sången säger en sak och skådespelandet en annan! Jag fascineras av det, slutar mata in godis i munnen. Det är något jag aldrig sett förut men jag förstår att det finns i andra filmer också, för jag känner igen känslan det ger.

Nu börjar det regna och dansen i lusthuset tar vid.

Man sitter i en vuxenbubbla när man ser den här scenen i Sound of Music, för man vet att de är unga och naiva, att det är litet sött att Rolfe känner sig så mycket äldre än Liesl. Samtidigt är de ju stora, jättestora, och man ser upp till dem och trånar... ja, den tioåring som inte blir kär av den här scenen finns inte.

Vem blir du kär i? frågar du när vi kommer ut.
Liesl, förstås, säger jag.
Jag med, säger du.

Vi går tysta, två töser som varit ensamma på bio för första gången, tio år gamla. Jag tar inte upp det om orden som säger en sak och gesterna en annan.

(Utmaning: ”Sexton”)

3 kommentarer:

  1. Vilken text. Läste flera gånger för att ta in allt. Snygg på ett urvattnat nazistsätt! Och moster Harriet!

    SvaraRadera