Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 28 juli 2015

Det hände något i vårt kvarter idag

Det händer inte mycket i vårt kvarter men vi har det hyggligt. Nu står Greger hemtjänstare och Lotta tandläkare och pratar uppe vid infarten. Greger har varit och handlat. Han har en grön dramaten idag. Det kanske han alltid har. Lotta är pigg, som vanligt. Plötsligt, längs västra långsidan av stora huset, kommer något farande... det är som ett stort klot som rullar, brandgult, som en medicinboll eller en liten sol. Lotta och Greger följer det med blicken men kan inte undgå att se, i ögonvrårna, hur indiern i åttionian kommer springande efter föremålet endast iklädd dhoti. Han som brukar vara så samlad, nu skränar han: ”It's my umbrella! It's my umbrella!” och Lotta och Greger ser att han har rätt. Det är bara ett uppslaget paraply. Men varför ett brandgult? Frågorna är på väg att hopa sig men det är då som Aino sjukpensionär kommer och berättar att någon blev skjuten på OK i natt och att ryktet säger att han bara var sexton år och att han dog av skadorna. Fler samlas, Pekka mentalskötare och Nemos matte och ett par till och Nemos matte säger att när man blir skjuten i huvudet fortsätter hjärtat att slå ett tag och snart går alla hem till sig men indiern i åttionian försvinner i höjd med macken i jakt på sitt paraply.

Text baserad på meningen ”It's my umbrella.” från Ben Okri: Dangerous Love.

(Utmaning: ”Ta en bok. Välj en slumpmässig sida mitt i boken. Skriv en text baserad på näst sista meningen på sidan.”)

5 kommentarer:

  1. Utsökt.

    Ang kommentar hos mig. På Dallas-tiden fanns bara två kanaler och alltid något att titta på. Nu för tiden har vi hur många kanaler som helst och inget att titta på.

    SvaraRadera
  2. Rolig, lite stökig (och även våldsam) scen som jag lätt ser framför mig.

    SvaraRadera
  3. Jag ser det oxå framför mej o tänker på min moster som är gammal o sitter o tittar på en gård där inget händer..Roligt!

    SvaraRadera
  4. Jag ser det oxå framför mej o tänker på min moster som är gammal o sitter o tittar på en gård där inget händer..Roligt!

    SvaraRadera