Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

onsdag 28 september 2011

Plocka skräp

Vi skulle plocka skräp i Stadsparken och i Kasttjärnsparken för att få pengar till vår skolresa. Alla var ute men bara några stycken hade sådana där pinnar med en spets på. Jag fick plocka för hand. Jag gick tillsammans med Mattias, som hade pinne. Jag tänkte på skräp och sa:
– För min farsa fanns inte skräp. Han tyckte att allt gick att använda igen eller göra något nytt av.
– Allt? sa Micke tvivlande.
– Allt. Det mesta. Mjölkpaket, krokig spik och... Ja, mjölkpaket och krokig spik, till exempel. Och vår trasiga teve skulle han göra en braskamin av. Det var bara det att han behövde tre likadana till.
– Men så dog han.
– Ja. Han dog när han bara hade fått tag på tre teveapparater. Och massor med spik och massor med mjölkkartonger. Och 58 skruvmejslar och tre slagborrmaskiner. Min mamma säger: ”Vad ska jag göra, ensam med ett dubbelgarage fullt med skräp?” Hon kan inte bygga braskaminer. För henne finns bara skräp.
– Du, då? Är du som din mamma eller som din pappa? frågade Micke.
Vi hade pratat om genetik tidigare i veckan.
– Äsch, jag är så liten. Det blir inte mycket skräp efter mig.
– Men du meckade med din kassettbandspelare som gick sönder.
– Ja, jag skulle göra en tvättvinda åt mamma men den var för klen.

Vi plockade på. Jag tänkte inte på skräp längre. Jag tänkte på starar. Det var den tiden, när de skulle flytta. Det fick mig att tänka på farsan igen men jag kunde inte säga någonting. Kunde väl inte gå och snacka om farsan hela tiden.

(Utmaning: skriv om skräp)

9 kommentarer:

  1. Jättefint skrivet. Jag undrar om det är upplevt eller fantasi under tiden jag läser.

    SvaraRadera
  2. Ja det kan man ju inte.
    Kändes självupplevd.

    bra intressant text

    SvaraRadera
  3. Jättefint skrivet! Gillar! :)
    Det känns som jag är med i berättelsen, för jag ser och hör allt :)

    SvaraRadera
  4. Sött på något sätt. Undrar hur gamla jag, Micke och Mattias är som redan vet en del om genetik.

    SvaraRadera
  5. Fint berättat. Det är en flytande gräns mellan vad som är skräp och inte, tänker jag. Vi ser saker lite olika...

    SvaraRadera
  6. Fint beskrivet. Vi har en del i garaget vi också...

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  8. Nytt försök...
    Den här berättelsen är så bra att om jag ens försökte tala om varför skulle jag antagligen bara trötta ut dig, fullständigt.
    :)

    SvaraRadera