Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

torsdag 15 september 2011

Himlens son

Himlens son – du föll och föll, tumlade ner från den säkra tronen, den enda tronen, tronen i det Himmelska riket. Du föll och slog dig hårt mot all sten i den Förbjudna staden, som plötsligt var dig för stor. Opiumkrigets trauma öppnade världen och gjorde Kina till en stat bland stater. Utrikesrelationerna flyttades från byrån för barbarärenden inom ministeriet för riter till det nyinrättade utrikesministeriet. Välkommen ner på jorden efter tvåtusen år.

Välkommen ner på jorden. Där sitter du gott. Nu är du i den position du ska ha. Vi kan ägna oss åt annat. Vad som händer i Peking behöver inte störa Stockholm eller Washington. Varningsropen om Kina som en ny stormakt är alltför exotiska. När vi börjar lyssna är det redan för sent. Han har rest sig igen! Och Kinas svaghetsperiod blir ett historiens lilla andetag på bara sådär hundrafemtio år.

Nästa steg är steget ut i rymden. Om tio år, när ISS har plockats ner, verkar Kina komma att vara ensamt om att ha en bemannad rymdstation i omlopp runt jorden. Där ska han sitta och blicka ner på oss alla. Ensam stormakt i rymden. Himlens son.

(Utmaning: skriv om en stormakt)

5 kommentarer:

  1. Ang kommentar hos mig: Jag är inte expert på vare sig Huxley eller Orwell. För att vara det bör man nog ha doktorerat på dem och deras samhällssyn i ett tvärvetenskapligt perspektiv. :) Jag utgick från en längre seriestripp med samma tema som den bild jag lade in för att illustrera mitt blogginlägg idag. Den går att hitta om man googlar på den.

    SvaraRadera
  2. Detta tycker jag var en suverän analys av Kina.. :)

    SvaraRadera
  3. Tjusigt skrivet, och bäst av allt man lär sig något

    SvaraRadera
  4. vi går en spännande framtid till mötes, tänk vad mycket som kan ske under en livstid numera

    SvaraRadera