Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

fredag 17 september 2010

Höstlovet

Det var kanske 2001 och det var höstlov. Höstlov och höstlov – mamma hade inte fått sin lön från projektet hon jobbat på senast, så det var inte mycket till lov. Vi gjorde ingenting extra, menar jag. Mamma hade inte råd med busskort. En dag gjorde vi en utflykt till slottet bredvid där vi bodde. Inget märkvärdigt, saft och några mariekex, men vi satt på ett skynke och tittade på de jämna trädraderna, som solen lade trottoarer mellan. Mamma tyckte att vi skulle leka. ”Leka!” sa jag. ”Vi är för stora för att leka och så är vi bara två.” En stund märkte jag tomrummet inuti mig, tomrummet efter påhittigheten, fantasin. Bara ett par år tidigare hade jag kunnat föreslå Leif massor med saker att göra men jag var stum. Och han skulle behöva en fotboll för att göra något. Vi satt på skynket. Det höll på att bli pinsamt men så sa mamma: ”Samla vackra löv.” Hon sa inte vad vi skulle använda dem till förrän vi kom hem. Då plockade hon fram en säck snabbcement som var kvar efter projektet och lite andra grejer och så lärde hon oss att gjuta fat, stora fruktfat dekorerade med löv. Ja, löven var alltså inte kvar på faten, de gjorde bara avtryck. Det var skitkul att göra fat. Vi ställde oss på gatan sen och sålde dem. Vi fick ihop litet pengar men då hade mamma redan fått sin lön och lovet var slut, så det var inte mycket mening med det.

(Utmaning: skriv om lov, löv och lön)

10 kommentarer:

  1. Inte mycket mening med pengar? Tycker någon borde ta tjejen i örat!=)
    Gillar denna mening extra mycket
    "En stund märkte jag tomrummet inuti mig, tomrummet efter påhittigheten, fantasin."

    SvaraRadera
  2. Söt historia som reflekterar dagen överskott på saker till ungarna.
    Det här börjar när de är små och fortsätter

    SvaraRadera
  3. Intressant och roligt att få följa tankarna en stund.

    SvaraRadera
  4. "Och han skulle behöva en fotboll för att göra något" - snyggt formulerat! fin text

    SvaraRadera
  5. Där fick du med allt i en nostalgisk berättelse.
    Fick inspiration till en gjutning. Tack.

    SvaraRadera
  6. orkar inte skriva själv men läser dig
    jag tror du vet det. gillar denna gav mig minnen av en höst innan dottern var född sonen och jag samlade löv badade i löv.

    SvaraRadera
  7. Får mig att längta till höstlovet faktiskt :)
    Lustigt, men vet du vilken mening jag tyckte bäst om? #Det var skitkul att göra fat." Jag hör henne säga det! :D

    SvaraRadera
  8. Fin och stillsamt funderande text. Tyckte om solens trottoarer, men tveksam till slutet. Ingen stolthet över att ha tjänat en slant? Ingen mening med pengarna?

    SvaraRadera
  9. man hamnar inuti henne flickan-det meningslösa med pengarna var nog att de kom när lovet redan var slut känns det som.

    SvaraRadera