Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

onsdag 1 september 2010

För vänskaps skull

Vi åker upp i sommarnatten, tjugofem mil och vräkande regn. Det är Peter, hennes bror, och jag. Just idag är bilen på verkstaden. Jag har fått låna en skruttig Mazda med dåligt helljus av Felicia.

Peter är trevlig men i natt pratar vi inte. Vi stannar ett par gånger så att han ska kunna ta en cig. Jag bommar hans Camel. I och för sig har vi bråttom men det är redan för sent. Hon har gått i taket.

Vindrutetorkarna ger rytm åt tankarna, skapar ett bildspel av vår långa historia tillsammans. Konkurrens och vänskap i skolan, då för länge sedan när hon doftade oskyldigt av blomsteraffär. Korta möten och många vykort under åren därefter, när vi var för sig anpassade oss till världen, den stora. Återföreningen i Stockholm, tacksamheten att vänskapen kunde drivas ännu längre – så långt, att jag kan sitta här i natt, vara omgivningens hopp om att hon ska följa med frivilligt.

Det kommer hon inte att göra.

Min bästa vän har blivit sjuk. Hon ser saker, hör saker, hon har slagit sin far och sagt oförlåtliga saker till sin mor, saker som inte ens Peter och jag får veta.

Vi respekterar henne alla så mycket, är vana vid att kunna resonera om allt med henne. Det är svårt att minnas att hon är bortom rim och reson.

Det är en tung resa. Jag tänker inte mycket på vad som måste göras när vi kommer upp till den ensliga stugan, där hon visst ska vara i färd med att möblera om, kasta det mesta ut genom fönstren. Hennes pappa har varit uppe och spanat men inte vågat ingripa.

Vad jag tänker på är att jag dödar vår vänskap nu. Att jag får räkna med att hon inte kan förlåta. Att jag dödar vänskapen för att hon ska få överleva, i alla fall komma under vård. Att detta är den största ambivalens jag erfarit och att valet är så enkelt. Jag väljer henne framför oss. Det är självklart.

(Utmaning: skriv om att hålla ihop)

12 kommentarer:

  1. Oj, vad tufft. Antagligen det enda rätta att göra men vilket svårt val. Griper tag i en.

    SvaraRadera
  2. Oooooh, du är sååååå bra!
    Ett modigt och helt rätt val som kanske en period kommer kosta på vänskapen men som senare kommer stärka den något alldeles oerhört.
    För det är de vänner som backar, kliver bakåt och tittar bort när det stormar som förstör vänskap. Inte de som ställer upp, håller ihop.

    SvaraRadera
  3. Berör mig, känner starkt med huvudpersonen och kvinnan i stugan. bra skrivet.

    SvaraRadera
  4. Ja självklart val vid en djup vänskap, men så svårt ändå. Intressant att läsa, undrade ett tag åt vilket håll berättelsen skulle ta vägen.

    SvaraRadera
  5. Stark ton i en text som hela tiden växer.

    Strålande meningar som "I och för sig har vi bråttom men det är redan för sent" och "Jag väljer henne framför oss". Så talande!

    SvaraRadera
  6. Verklighetstroget beskrivet.Grattis till din bok.

    SvaraRadera
  7. Ibland ställs man inför mycket svåra val. Du skildrade det med stor känsla. Helbra!

    SvaraRadera
  8. Vackert val. Det enda självklara. Såklart.

    SvaraRadera
  9. Hej igen, det var länge sedan jag läste din blogg medan håller fortfarande kvalitén. Det blir till att investera i din bok när jag får pengar

    SvaraRadera
  10. Bra skrivet, svårt dilemma men samtidigt är ju valet självklart o det är inte säkert att vänskapen behöver dö på sikt.

    SvaraRadera
  11. Oj vad bra skrivet! Du träffar mig rakt i hjärtat.
    "Jag väljer henne framför oss. Det är självklart."
    Känner igen situationen, uppoffringen, ångesten, vetskapen om att man inte kan handla på annat sätt. Sjukt bra!

    SvaraRadera