Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

onsdag 24 februari 2010

Sårbart

”Innan jag börjar dagens föreläsning vill jag öppna mig helt för er. Jag har legat sömnlös i natt och jag tror det är mötet med er som har gjort det. Ni är en stark grupp, jag känner det, och ni tar fram vekheten i mig, det värnlösa lilla barnet som finns i denna bastanta kropp. Ja, i natt kände jag rädsla inför att möta er. Den rädslan bär jag på ända sedan mina fosterföräldrar tvingade mig att gå till skolan bokstavligen utklädd till clown. Det var mitt andra par fosterföräldrar, totalt har jag sju fosterhemsplaceringar bakom mig. Jag tror det förklarar min sårbarhet och min brist på tillit, som jag gömmer bakom en fasad av akademisk perfektion. Så, nu vet ni litet mer om mig.”

Han stryker sig över den snaggade hjässan, tittar ut genom de höga fönstren och går fram till datorn, slår igång powerpointen.

”Det är bra att minnas det vi sa igår, att en differenskvot betecknas  Dy / Dx  medan gränsvärdet för en differenskvot betecknas dy/dx. Vad är då derivatan? Det är helt enkelt det gränsvärde som differenskvoten närmar sig när Dx går mot noll...”

Anna och Christian hamnar efter varandra i fikakön vid halvtid.
”Skumt!” väser Christian.
”Jag bara satt och gapade”, säger Anna
”Tror du det var sant?”
Hon höjer axlarna mot örsnibbarna. Killen framför dem vänder sig om mot dem:
”Har ni haft Håkan Tegfält för andra gången i derivata?”
De nickar.
”Vartenda ord är sant. Han kör det med varje kurs.”
”En sorts social tics?” frågar Anna samtidigt som Christian säger:
”Det där med clownen också?”
”Clown? Det minns jag inte. Till oss sa han att hans föräldrar var berömda tjurfäktare och att det gjorde honom sårbar.”

(Utmaning: skriv om att öppna)

11 kommentarer:

  1. Haha, jag skrattar gott. Skön twist på det hela. Mycket välskrivet, som vanligt!

    SvaraRadera
  2. Ja kul! Fast jag förstår vad du menar. När jag nu läst Pias skrivpuff fastnar skrattet lite grann i halsen :-).

    SvaraRadera
  3. Äh, jag vet inte. Är som sagt på ett petigt humör. Kanske för att sista stycket är lite platt mot dom två första. Kanske dialogen? Men å, vad jag tyckte mycket om krocken mellan derivata och clowner.

    SvaraRadera
  4. PS. Apropå Det var---det var. Ett (klumpigt) försök att antyda att fler diskats. Men min text idag flög inte på is, den rucklade i sockersnö:-)

    SvaraRadera
  5. Tre punkter?! Du e la go. Och; det hade räckt. Hade räckt alldeles fantastiskt bra.

    SvaraRadera
  6. Hade räckt med clown och derivata alltså. Idag är min hjärna gjord av papp.

    SvaraRadera
  7. Haha, vilken underbar text! U-n-d-e-r-b-a-r ingång (OCH resten). Love it!

    SvaraRadera
  8. kul läsning som vanligt gillar verkligen dina texter ska bli kul att läsa imorgon igen

    SvaraRadera
  9. Ja, öppna sig kan man ju låtsas att man gör.Bra text...

    SvaraRadera
  10. Hehe, intressant pedagogik. ^O^

    Tack för välkomnandet.

    SvaraRadera
  11. Usch vilka lättköpta poäng han tog! men du beskrev det bra.

    SvaraRadera