Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

måndag 26 januari 2009

Trygghetsnarkoman?

En (vad jag vet) ännu okänd konstfackselev, Anna Odell, har gjort bragden att spela psyksjuk så trovärdigt att hon blivit omhändertagen av polis på stan och förd till psykakuten på S:t Görans sjukhus i Stockholm, enligt tidningen Metro idag. Detta är en del av ett konstverk som kommer att redovisas i vår. Det är enligt mitt förmenande också en del av en tunn och viktig historietråd som sträcker sig åtminstone ett par decennier bort, till Pockettidningen R:s fenomenala nummer där en handfull "friska" wallraffare tog sig in på psyket och rapporterade.

Döm om min förvåning när annars så coole psykakutschefen, David Eberhard, som vunnit cred - och förmodligen en del klöver - på att döma ut Sverige som "trygghetsnarkomanins land", med anledning av Anna Odells tilltag blir "rasande" och anklagar henne för att ha "förolämpat patienter och personal" (allt enligt Metro). Trygghetsnarkomani på gamla ingådda S:t Göran, månne?

Ooooh. Lay back, David. Eller lider du av "lokalt paniksyndrom"? Varför så rädd? Du har väl ingenting att dölja??

Forza Anna! En omröstning på Metros hemsida visar i skrivande stund att 88 procent anser att detta inte är en "okej metod att använda i ett konstprojekt". 88 procent kan ha fel. Ett land som inte klarar av att en galenpanna låter sig tvingas in bland galningar är ett land som inte ser sitt eget bästa. Var vaksam på de platser där konstnärer och journalister måste lura sig in. En gång är det kanske du som är där. Och då kan du behöva dem. För din trygghets skull. Det kan göra ont att ligga i spännbälte. Jag vet.

1 kommentar:

  1. Intressant inlägg!

    Jo det gick nog ganska bra. Jag vet inte vad det är med mig och fiktion. Dåligt samvete förmodligen samt kanske några för många år på universitetet. Jag anser mig vara ganska bra på att uttrycka mig och att göra goda berättelser av något som redan existerar men inte så bra på att hitta på helt själv. Men jag ska försöka. Det är spännande! :)

    SvaraRadera