Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

lördag 25 augusti 2012

Om gubbsjuka

Idag ska vi tala om gubbsjuka. Gubbsjuka är äckligt. Det är över huvud taget äckligt när åldringar ger uttryck för andra behov än mamma Scans köttbullar och såsigt pulvermos. Ja, de som ännu inte är åldringar finner det äckligt att gubbarna – och i vissa fall gummorna – inte bara uttrycker behoven utan att de ens har dem.

De gamla. De handikappade. De fula. De feta. De har inte rätt att ha ett intakt hormonsystem. Vem har sett en ful och fet utbrista till en kamrat: ”Jag vill ha sex, jag vill ha sex, jag vill ha sex!” Nästan ingen. Sådana behov hängs upp i rad som styvstärkta grytlappar högt, högt upp på köksväggen. Oåtkomliga. Pinsamt rena.

Åter till gubbsjukan. Gubbsjuka är sorgligt. Låt oss anta att det springer omkring en del småpilska gubbar på servicehusen och trygghetsboendena. Nog får man förmoda att där finns en del allmänkåta små tanter också? Färre nästan säkert – damer är oändligt mycket bättre på att sublimera (se grytlappar ovan) – men några stycken, i alla fall. Men vill de ha varandra? Nej. De gubbsjuka och de gumsjuka har siktet inställt precis som de fick det kalibrerat i åren kring sexualdebuten: på objekt i 18 – 24-årsåldern. Nej förresten, kanske upp till 40 – 50. ”Livets middagshöjd”, ni vet. De inriktar sin suktan på medlemmar av personalen eller på elektriker som kommer och fixar någonting. Manlig gång, starka armar och viftande spikfickor. Svåremotståndligt men ack också så svåruppnåeligt. Orealistiskt. Och oändamålsenligt. Om målet är att mjukt få kramas, kanske hud mot hud, kanske i liggande läge, ja kanske att ”gå hela vägen”, är det väl bättre att sukta efter partners i sin egen åldersgrupp än efter en tjugotvååring som redan ser en som halvdöd?

Men det kanske är farligt, för det kanske kan bli verklighet. Och man kan tänka sig: vilket fumlande, vilka torra slemhinnor, vilka manbarhetsproblem. Vilka valkar. Vilken ålderstunn hud. I verkligheten. Men också vilken förtrolighet, vilken känslosensation. En hand på ett sladdrigt bröst. I verkligheten.

(Utmaning: skriv om ålderdom)

6 kommentarer:

  1. De styvstärkta grytlapparna och ”Jag vill ha sex, jag vill ha sex, jag vill ha sex!”!!

    SvaraRadera
  2. Förutom stycket med sagda grytlappar hade jag även velat buga mig till marken för hela texten - om jag fått göra en liten reservation sista stycket som drog lite för mycket åt instruktionsbok, kändes det som.
    Apropå "ofilade" slut så har du en kommentar på samma tema hos mej:)

    SvaraRadera
  3. Grytlapparna! Jag fattar inte hur du kan komma på dina temata! Det märks också att du väljer dina ord med omsorg. Bra!

    SvaraRadera
  4. Söt men sorglig. Men jag lovar att känna mig riktigt ung den dag då jag sitter och suktar efter elektrikern på Liljegården.

    SvaraRadera
  5. Mm. Att skåda rakt in i sina egna fördomar. Skarpt skrivet. Och det vackra i den ålderstunna huden, i fumlandet.

    SvaraRadera