Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 21 juni 2011

Om ärlighet

Och till slut tror jag att allt är historier. Sanning är ingenting, bara berättelsens skönhet, som ärter ur skidan, morötter raka vägen från jorden. Ska jag vara ärlig mot dig har jag inga åsikter. Inget har hänt mig. Jag har vare sig knarkat eller inte, gjort abort eller inte. Vad spelar det för roll? Allt är historier, jag är bara inte villig att berätta dem. Inte när de ska handla om mig själv. Jag känner mig som ett falsarium begravt i en ärtskida, något litet och slemmigt, jag har inga erfarenheter, min historia är långt ifrån mig. En morgon för tjugo år sedan satt jag vid en jokk i fjällen och åt med fingrarna en röding som var det bästa jag ätit. Ryvitabröd. Kokvattnet som gelé. Det är sant – det vi smakar på, det som finns. Så ärlighet har med minne att göra. Är du glömsk slipper du bära så mycket sanning. Sanningen är tung, som vatten, och omöjlig att ställa ifrån sig i en plastkasse. Du bär din i ett krus framför dig och det blixtrar om dig när du delar med dig av den. Du är givmild, du. Ju mer du ger mig desto mer fjärran är mina egna minnen, de som visar att jag existerat, de som garanterar min sanningshalt. Jag blir en spegel bara, knappt ett vara, din sanning och dina berättelser sköljer emot mig. Jag är en skärm. Snart ingenting.

(Utmaning: skriv om ärlighet)

7 kommentarer:

  1. Men min fungerar så jag kommenterar din ;)! Alla har vi våra egna sanningar och historier. Med samma upplevelser kan man förhöja sanningen. Jag har upplevt smaken av egenfångad röding från en fjällsjö strax vid mynningen av en jokk och vet hur gott det smakar. Väldigt sant, och magiskt! Gillar din text och håller med till viss del. :)
    Du är mycket mycket mer än en skärm ;), en fantastiskt puffare!

    SvaraRadera
  2. Håller med Feffe om allt.
    Instämmer totalt om rödingen, snart så är jag där.

    SvaraRadera
  3. Gillar öppningen, och sedan hela texten. Det är enklare ibland att leva genom sina historier, och roligare. Kanske sanningen ibland är för tråkig för att minnas? Jag vet en hel massa berättargubbar som berättar saker som är aaaalldeles sant men knappast innehåller särskilt mycket sanning. Kanske sanningen som de minns den? Bra text. Och röding är grymt gott även om jag aldrig lyckats dra upp en själv.

    SvaraRadera
  4. Var går egentligen gränsen till lögn när någon berättar en historia, när blir "skarvandet" en lögn?

    SvaraRadera
  5. Pst, har egentligen ingen större aning om hur radioapparater fungerar själv. Är glad att de fungerar dock. :)

    SvaraRadera
  6. ärligt och naket, och som de andra måste jag säga att dina historier är fantastiska, att berätta en historia är en konst i dig, och den kan du.

    SvaraRadera
  7. Många sanningar och tänkvärda vinklar i ett snyggt format. Jag gillar flytet. Jag gillar formuleringarna. Jag gillar innehållet!

    SvaraRadera