Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

torsdag 26 november 2009

Utmaning 330 - Svag karaktär

Jag har en högst dimmig uppfattning om vad svag karaktär är. Som tur är får jag en ledtråd. Det tillhör moraluppfattningen hos gemene man att rökare har dålig karaktär. Jag röker. Ergo är min karaktär svag. Det känns tryggt att veta. Om jag inte rökte skulle jag inte veta säkert hur det är ställt med min karaktär. Stackars alla icke-rökare. De går i ett moralfilosofiskt skymningsland. Det kan ju inte bara vara så enkelt, så att man har stark karaktär om man inte röker.

Det kommer säkert att bli väldigt inne inom kort att prata karaktär, så hopplöst ute som det känns nu. Men jag skulle förvåna mig själv om jag komme att ta reda på vad karaktär innebär. Jag är fullständigt övertygad om att alla gör så gott de kan, och det tycker jag är huvudsaken.

(Utmaning: Skriv om att ha svag karaktär)

6 kommentarer:

  1. Under min uppväxt var det precis som om vi som INTE rökte hade svag karaktär, sämre status...så allt kan skifta.

    SvaraRadera
  2. Sinnelag eller läggning (om man tittar i Words ordlista). Hur som helst verkar alla vilja ha en karaktär, men då måste den vara stark.

    SvaraRadera
  3. Moralfilosofiskt skymningsland... Det var snyggt. Jag är väldigt svag för text med lite cigarrettromantik i.

    Tack, för din kommentar. Sådana behövs verkligen ibland

    SvaraRadera
  4. Man måste hänga med sin tid och byta fördomar, säger mín vackra och levnadsglada mor. Hon har rätt. Karaktär handlar betydligt mycket mer om att vara människa än att ha olika begär, olika svagheter, olika styrkor...vi är alla människor fastsprungna ur våra arv. Och du är som alltid en begåvad skribent. Oavsett vad! Cissi

    SvaraRadera
  5. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  6. Man har svag karaktär om man inte kan sluta röka. Om man dessutom skyller på att "jag har ju bra hälsa trots rökningen" eller "jag har ju råd att röka" har man ännu svagare karaktär!

    SvaraRadera