Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 17 november 2009

Utmaning 321 - Själstölden

Du tror att du har kommit på mig. Du tror att det finns dolda skäl till att jag stjäl din själ. Men skälen är blott alltför uppenbara: din själ behagar mig, den del som du visar synlig mot mig, som glimmar som onyx i natten. Jag vill ha mer utav den, inte för att beröva dig; nej, din själ är av sådan kaliber att den kan mätta fler än en. Så långt har vi kommit i mänsklighetens psykiska ekonomi - de få som har, har fått i övermått. Du lever många liv, kanske utan att veta om det, och du ska leva också mitt. Förr än du anar, ska du blåsa liv i mitt liv. Jag ser för mig hur jag sitter vid en simbassäng, dricker drinkar och tänker sådana tankar som bara du kan tänka. Ett behagligt liv. Sen torkar jag mitt hår. Vi kommer inte att ha några gränsdragningsproblem. Vi kommer att veta vilken aktör som träder in när. Jag är den som sköter håret. Det är du som tänker genom mig. Du kommer att få en lika tillbakaskjuten position, som jag vet att du vill ha. Ju fler kroppar du har att innebo, desto större frihet får din själ. När du gått upp i alla anas du som en corona över många människors liv. Du slipper finnas, för du finns i alla. Stilla nu, stilla, när jag sticker in nålen.

(Utmaning: Skriv en berättelse som innehåller orden själ, skäl och stjäl)

7 kommentarer:

  1. Ljuvlig och knäpp text. Och meningen "du slipper finnas för du finns i alla."

    SvaraRadera
  2. läskig och verklig. flerbottnad. gillar mycket!

    SvaraRadera
  3. lite kuslig men härlighet texten Marmoria är det allt,

    SvaraRadera
  4. En dov text där man inte riktigt vet vad som är upp eller ned. Fritt fram för egna tolkningar , det gillar jag. Kanske att jag vänder mig emot att se alla orden i en och samma mening även om det var smart att få rum med dem där.

    SvaraRadera
  5. Skrämmande, tänkvärd, klarsynt - men måste läsas flera ggr.

    SvaraRadera
  6. Själatjuven har verkligen tänkt igenom vad hon/han gör. Intressant att fundera kring.

    SvaraRadera
  7. Häftig text, lite sience fiction på ngt sätt

    SvaraRadera