Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

onsdag 28 mars 2018

När du skrattar


När du skrattar kan en inte se hur gammal du är, bara att du använt de åren väl. En kan inte ana de sorger du haft, bara att du inte fastnat någonstans i det som gått och övergått i något annat. När du skrattar kan en inte göra annat än att möta dig där, i skrattet.

Det är ett absurt beteende, att skratta öppet och gränslöst, ett beteende som ingen civilisation rår på. Skrattet, gråten, orgasmen, den intensiva smärtan för oss tillbaka till ett urstadium. I det kan vi inte ljuga.

Jag skrattar lättast med er som storsint delar sitt djupaste med mig. Med er kan jag vara primat. Ta och ge. Plocka loppor, ge banan. Vi svingar oss med meningar och inte lianer nuförtiden men i grunden är det vad vi gör: sitter på marken och godmodigt putsar varandras päls. Avslappning-i-trygghet. Klara skratt.

(Utmaning: skratta)


(Jag har bestämt mig för att öva på att använda "hen" och "en". Språkligt är jag konservativ och jag tycker inte att det är estetiskt men ideologiskt är jag för...)

3 kommentarer:

  1. Insiktsfullt, bra formulerat. Håller med dig helt och hållet.

    Skrattet är förlösande. Om jag är i ett sällskap jag inte känner mig trygg med, tappar jag förmågan att skratta. Jag får istället ångest.

    Jag gillar både hen och en. Fast jag har lite svårt för att få in "en" naturligt när jag pratar eller skriver. Det är antagligen dialektens fel. I den dialekt jag talar har ordet "en" försvunnit och ersatts av enbart "man". Ett ord som jag inte alls gillar egentligen. T.ex. när någon ska intervjuas och säger "Ja man mådde ju inte så bra i det läget. Man ville ju att det skulle funka och när man kände att man inte mådde bra, då ...". Ja du fattar :-.

    SvaraRadera
  2. Både lättsamt kul skrivet men även med djupa reflektioner/tankar.
    Jag gillar inte en o hen men ibland praktiskt. Själv använder jag 'man' alldeles för mycket i talspråket. I skriftspråket kan jag alltid skriva jag inom () ;)

    SvaraRadera