Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

lördag 12 april 2014

Desses dag

Och hur har dagen varit?
Mamma kastar frågan till pappa vid middagsbordet, en laxrumpa och löst stuvad spenat. Hon kastar den så vårdslöst och stammar nästan på ”t”-et – det är för att hon ställer den av ingen annan anledning än att själv få svara.
Jo. Bra. Jag fick in några nya klienter. Det var en bra dag, säger pappa och tittar på mig (det är som någon sorts bollsport, nickningar och returer).
Då är det min tur. Min roll är krävande.
Jag fick A på matten och hittade min ryggsäck igen, säger jag. Du då, mamma?
Tekniskt sett börjar den andra meningen innan den första är slut, detta för att förhindra lilla Desse från att komma in. Det lyckas ikväll som många andra kvällar. Mamma får breda ut sig.
– … och redan när jag fick uppdraget tänkte jag... men sen kom Göran förbi och sa att jag var ju på precis rätt spår och då fattade jag mod och gick till Angela och hon sa ”självklart”, sa hon och då finslipade jag litet och kom på att... så på måndag kan jag köra igång enligt det nya konceptet! Mera mos, någon?
Vi skiner, litet lagom lyckade. Desse leker med sitt saftglas och sitt vattenglas. Hon hann inte in i rundan den här gången heller och det verkar inte bekymra henne. Bara hon får ha två glas, är hon lugn. Det är besvärligt när hon börjar lägga ut texten. Hon håller inte på lika länge som mamma men hon saknar stinget – ”schwunget”, brukar mamma säga – och har ingen känsla för det produktiva. Hon skulle kunna berätta om vilka molnformationer hon har sett och vad de fått henne att tänka på. Eller att hon känt doften av saffran och därför längtat efter jul. Eller något annat poänglöst.
Mamma bryter mönstret. Hon är faktiskt väldigt bekymrad över att Desse inte är någon achiever, så hon frågar:
Desse, fick du tillbaka något prov idag?
Desse ler och tittar upp.
Det kommer jag inte ihåg. Men bakom farbror Alberts lada ligger en död ko.
Den ligger säkert där av någon bra anledning, säger mamma snabbt. Barn, plocka av! Pappa och jag dricker kaffe i vardagsrummet.

(Utmaning: moln)

3 kommentarer: