Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

torsdag 12 juli 2012

På Arbetsförmedlingen


Säg mig, skulle man kunna satsa på att bli författare? Jag har en ganska vacker piktur. Strindbergsk.
I förstone och en del år framöver får ni nog i så fall se det som en sidosyssla. Och, med förlov sagt, handstilen är inte det allra viktigaste för att ett författarskap så att säga ska ta fart.
Sidosyssla? I hur många år? Finns det statistik på det?
Alls inte. Om den funnes skulle den inte vara tillförlitlig. De flesta författare ljuger och övar mer än de säger.
Öva? Hur ska man hinna öva om man dessutom ska skriva dramer och romaner? Kan man ta igen dessa övningstimmar när man avkräver förlaget sitt honorar? Säg, vad är en genomsnittlig timpenning för en författare?
Frågorna är många, alltför många, min herre. De få som vill in på den bana ni överväger brukar vi råda att se det som ett kall i första hand.
Men leva måste jag ändock! Visst måste jag leva, min herre?
Ja, och då har ni förstås er tid som droskchaufför att falla tillbaka på. Säg att ni skriver två timmar före och efter arbetet och kanske kastar ner någon liten notat när ni står vid någon taxistolpe och väntar. Då har ni nog snart romanen. Eller dramat!
Droskchaufför... Jag hade tänkt mig något friare...
Det finns väl inget friare? Köra från plats till plats i natten? Tänk hur många anekdoter och uppslag ni kan få av det! Så säger vi då. Er tid är ute.
Men honoraret? Jag skulle verkligen vilja veta om honoraret.
Kan ni skriva, min herre?
Ja, självklart. Jag har en vacker piktur...
Då får ni ett stort honorar. Var så vänlig. Nästa!

(Utmaning: skriv om att satsa)

8 kommentarer:

  1. Ack dessa käppar som sätts i hjulen. Tur att du finns att förgylla vår vardag!

    SvaraRadera
  2. Skönt att en del vill försöka bli författare. Hur skulle annars världen se ut? - Inga böcker att läsa i hängmattan på sommaren, eller i eftermiddagsmörkret på vintern!

    SvaraRadera
  3. Du behöver ingen sidosyssla om du satsar fullt ut på ditt författarskap.

    SvaraRadera
  4. tror att du hade fixat det ganska snabbt faktiskt var beträffar han med piktur får jag hoppas att han klurar ut rondellen i Brommaplan :)

    SvaraRadera
  5. Gillar det exakta mitt i hela surrealismaen. Frågar mig om språket verkligen "utvecklats" sedan Strinbergs dagar. Roligt var det &så.

    SvaraRadera
  6. Som saqer säger, det där exakta, den där önskan att få siffror, det är väl det som gör det, särskilt i samma text med det där med pikturen =)

    SvaraRadera
  7. oj då skrev du inte i dag då väntar jag med spänning på i morron :)

    SvaraRadera