Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

fredag 9 mars 2012

Varje tugga

I en tid när det är ohyggligt svårt att leva hyggligt, skulle så mycket bli så mycket bättre om vi, var och en, började tänka på vad vi låter passera över våra läppar. Varje tugga. Också varje ord. Det är de små handlingarna av medvetenhet som får oss att inse de verkliga sammanhangen:

I varje bit bröd
jag tar i munnen, finns
alla människor
hela jorden, hela himlen
och alla stjärnorna
(Göran Sonnevi)

Kanske skulle vi då också återgå till den uråldriga praktiken att tacka. Tacka för vad vi får. I stället för att hetsäta fem bananer, skulle jag kanske äta en och tänka på de många miljögiftsstinna plantagearbetarna i Latinamerika som gjort det möjligt för mig att njuta denna exotiska smak. Om jag åt en banan och inte fem, skulle jag dessutom ha råd med ekologiskt.

Att tänka på varje tugga leder till varsamhet med vad vi har, gör att vi träder lättare på jorden. Det är precis vad Gaia behöver. Inte ”någon gång”, inte snart, utan nu. Precis nu.

(Utmaning: skriv om att äta)

4 kommentarer:

  1. Så kloka ord. Jag satt och åt dagens fil med flingor när jag läste och började genast tugga långsamt och känna tacksamhet. Inget mer gnäll idag! ;D

    SvaraRadera
  2. Denna insiktsfulla text skulle jag vilja skicka till alla jag känner, särskilt några av dem.

    SvaraRadera
  3. Tänkvärt innehåll, tänker jag som släpat hem 4 kassar mat, varav drygt hälften inte borde intas...

    SvaraRadera