Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

torsdag 22 mars 2012

Sortera drag

Vi är inga pimplare. Inte så förtjusta i att sitta still på vintern. På vintern åker vi skidor – ja, eller skoter. Då sitter man förstås still men det är kul ändå. Pimpla är för gamla gubbar.
– Och gummor! säger Elvira, som menar att hon är feminist.

Under den långa istiden träffas vi ibland i hennes rum för att sortera och reparera fiskeutrustningen. Hennes utrustning behöver knappt ses till. Den är i skitbra skick, varje drag ligger i sitt lilla fack och väskan är ren från fjäll och fiskblodsstänk. Men hon sorterar ändå, plockar i och plockar ur och det glittrar av snygga färger.

Mina drag glittrar också men jag lyckas aldrig ha dem i ordning.
– Ha jiggar för sig och vassdrag för sig och sådär, säger Elvira hjälpsamt. Och så i bokstavsordning efter tillverkare.
Jag försöker en stund men tittar sen hjälplöst upp.
– Nej, men! utbrister hon. Nu har du en ABU Jazz bland spinnarna! Varför har du ABU Jazz? Det är ju ett havsöringsdrag.
Hon kan allt. Jag har ABU Jazz, om det är så den heter, för att den är fin. Och som jag minns det har jag fått gädda på den. Inget av detta säger jag till Elvira.

Jag gillar spinnare. Hon wobbler. En enda wobbler är allt jag har. Den minns jag till och med namnet på: Wally Diver. Elvira skrattar rått när jag liksom händelsevis håller upp den framför mig, som om jag skulle utforska konstruktionen.
– Har du en sån! Det är ju ett gösdrag!
Shit. Det hade jag ingen aning om. Nu vet jag vad hon kommer att säga. Hon säger det:
– Havsöring och gös finns inte direkt i Västerbottens inland.
Nej, i Västerbottens inland finns bara snö och is och jag längtar, längtar efter att slippa det tjejiga sorterandet och ge mig ut och fiska igen men det är minst tre månader kvar.

– Visst är det kul vad de heter? säger hon nu entusiastiskt, precis som om hon inte nyss har tryckt ner mig i jorden.
När hon inte får något svar fortsätter hon njutningsfullt:
– Savage Gear! Cannibal! Och den här heter Tormentor!
Hon håller upp en ledad wobbler och jag är helt borta. ”Cannibal” kan jag väl ana vad det betyder men det är också allt och jag vill inte be henne hjälpa mig. Jag vet inte om jag vill veta, heller. Att namnen kanske betyder något har jag aldrig tänkt på. Vad är det för tufft med att ett fiskformat drag heter ”kannibal” - om det nu är det det betyder?

Jag har sorterat färdigt mina spinnare. Det ser ut ungefär som det gjorde innan i väskan. Nu har jag kommit till mitt enda jerkbait. Det betyder väl något det också. ”Jerkbait”. Det här draget vet jag också vad det heter. Belly Buster. Det är ett vanligt drag men plötsligt ser det fruktansvärt ut. Jag antar att jag för första gången ser på det som om jag var en fisk. Jag lägger försiktigt ner det och snäpper ihop spännena på väskan.
– Jag går hem nu, säger jag tyst.
– Men Åke, vad är det? Vi skulle ju trassla ut din lina!
– En annan gång. Det är långt till sommaren.

Ja, det är tur: det är långt till sommaren. Då kanske jag kan stå där som vanligt, sorglös, och kasta in mot vassruggen. Och Elvira kan som vanligt ägna mer tid åt att byta drag än att fiska. Och som vanligt får jag mera fisk och som vanligt säger hon:
– Du hade tur på det skitdraget!
Så blir det. Som vanligt.

(Utmaning: skriv om drag)

9 kommentarer:

  1. Underbar text, många härliga detaljer. Gillar som man säger på facebook.

    SvaraRadera
  2. Åh, som jag längtar efter alla dragen... Varför kan inte jag allt det där, jag som tycker s¨mycket om att fiska. Fin dialog.

    SvaraRadera
  3. Du gestaltar fint hur de har hittat sina egna roller i deras speciella gemenskap.

    SvaraRadera
  4. vilken härlig test själv hade jag nog behövt ha en elvira i mig är mera åke, fast utan fisk då den brukar jag prata och fika bort har jag hört. Grymt bra i just nu

    SvaraRadera
  5. "det tjejiga sorterandet" möter "så blir det. som vanligt." Gillar hur de har var sitt språk.

    SvaraRadera
  6. Gillar stort! Deras personligheter framträder tydligt i tankar och dialoger - mycket bra!

    SvaraRadera
  7. Kul att läsa, rappt och intressant. Gillar jag också.

    SvaraRadera
  8. En "småleende berättelse" , som puttrande fram - om du förstår vad jag menar. Bra. Gillade.

    SvaraRadera
  9. Håller med om att personligheterna kommer fram väldigt bra. Det "tjejiga sorterandet" gillar jag också. Hade lika gärna kunnat vara "killigt" om det hade varit hans grej att sortera. Vi utgår alltid från oss själva. GIllar och längtar fiske och skog!

    SvaraRadera