Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

lördag 20 juni 2015

Sagospalten

I sagospalten har vi nu kommit till sagan om Guldlock och de tre björnarna. När de tre antropomorfa björnarna fann Guldlock sovande i den lilla björnens säng var det för att den sängen ur Guldlocks perspektiv sett var lagom. Inte för hård, inte för mjuk. Vad lär vi oss av denna saga, förutom att vi inte ska fara fram med andras egendom precis som vi önskar, även om innehavarna är djur? Ja, säg det. Jag googlade förstås för att hitta någon analys att knycka – ni vet, som man gjorde på gymnasiet, snodde nåt ur en bok av Susan Sontag eller nån – men det bästa jag hittade var under ”Relaterade sökningar”: ”Hudprodukter för lockigt hår”. Man kunde förstås kolla upp ”Goldilocks”. Engelska funkar ibland bättre. Men jag fick ett plötsligt anfall av kombinerad slöhet och autenticitetsiver. Slöheten övervägde. Jag orkade inte ens kolla hur sagan slutar. Nyckeln till tolkningen borde väl ligga där. Förmodligen finns det olika versioner. Jag är säker på att jag fick läsa den där Guldlock och björnarna blev de bästa vänner, eftersom Guldlock var så söt. Sammansmätningen Med Det Animala. I ursprungssagan blev hon väl uppäten. Det Vildas Seger Över Civilisationen. Clarissa Pinkola Estès skulle gå loss på den versionen. Nej, på båda. Men jag är inte Clarissa Pinkola Estès, än mindre Susan Sontag och det finns ingen att fjädra sig för. Så, min fråga kvarstår och går vidare till läsekretsen: Vad lär vi oss av sagan om Guldlock och de tre björnarna?

(Utmaning: ”Lagom”)

4 kommentarer:

  1. Intressant analys. Älskade den sagan som barn men är tveksam till om jag lärt mig något.

    SvaraRadera
  2. Ja, du. Det kan man fråga sig.

    SvaraRadera
  3. I min hjärna sitter pappa björn och tänker att Guldlock var precis lagom mjuk och precis lagom varm. Men min hjärna är möjligen lite knäpp.

    SvaraRadera
  4. Tror inte den sagan hade ngt att lära. I riktiga sagor måste det finnas något gott som segrar ;)

    Betydelsetrist

    SvaraRadera