Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 10 december 2013

Plocka gäss

Jag känner egentligen bara en som skulle kunna bli påtänkt för Nobelpriset någon gång i framtiden. Jag säger inte i vilket ämne men det är inte i ekonomi. Idag hörde jag att en ekonomipristagare en gång hade gett hela prissumman till sitt universitet. Lite otippat. En annan pristagare – jag minns inte i vilket ämne – hade investerat en stor del av sitt pris i extremt många chokladmedaljer, så att varje unge där han bodde skulle få dela hans glädje över att få en medalj. Hans ämne kan inte ha varit ekonomi. Hon som jag känner skulle säkert använda sitt pris till att gå på Jysk och skaffa ett gäng duntäcken för att värma stans alla uteliggare. Det är bara sådan hon är. Hon är snäll och nervös och tittar på stjärnor. Men om hon fick Nobelpriset skulle hon ta reda på hur det egentligen är med ejdrarna och gässen. Hon skulle gå till botten med det, om de är levande eller döda när de blir av med dunet. Inte bara tro på nån snubbe som står på Jysk och svamlar. Det är litet konstigt, för om ejdrarna och gässen är döda är det OK. Om de är levande är det inte OK. Det är bättre att vara död, nämligen, när man ska plockas. Det kanske vore något för Nobelpristagarna att tänka på, innan de spenderar priset på idiotiska saker: det är bättre att vara död när man ska plockas.

(Utmaning: varm)

2 kommentarer:

  1. Jag tror på att hon skulle kunna få fredspriset. Du kan få mitt litteraturpris om du delar det med några andra som vi båda känner.

    SvaraRadera