Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

onsdag 16 maj 2012

Jättefrustrerad


Alla som frågar hur Herta orkar med Gerda. Och Herta svarar:
Det vet jag inte men jag tycker sällan att hon är jobbig just i stunden.
Det är efteråt som..?
Efteråt som.

Herta tänker tillbaka på denna konversation när hon sitter vid Gerdas runda bord på glasverandan. Styvstärkta kaffeduken, borderad i brunt och lila. Stjälkstygn och kedjestygn. Hon följer dem frånvarande med ett finger.
Du skulle kunna ha det så bra, säger hon försiktigt.
Alltför försiktigt. Gerda går till attack.
Ha det bra?? Med gikten och hjärtsvikten och sist jag gick till tandläkaren tvingade de mig att gå till tandhygienisten och det besöket gav mig tandvärk i fyra veckor! Det är inte bra än... Och barna hör inte av sig någonsin och ingen kommer och hjälper mig med trägårn.
Det finns ju ROT, säger Herta. Eller är det kanske RUT?
Det där tror jag absolut inte på och förresten blir det dyrt i alla fall.
Du kanske skulle flytta?
Flytta?? Jag? Min morfar byggde det här huset med sina bara händer...
Plötsligt börjar hon hulka.
Jag är så frustrerad! Nej, mer än så. Säg, säg! Finns det ett starkare ord än frustrerad?
Jag måste tänka...
Du som löser så många korsord!
Vänta. Jag tänker. Är ”jättefrustrerad” för tamt?
Gerda tar fram en näsduk och börjar vränga den mellan fingrarna.
För tamt och för banalt. Jag tror det finns ett ord bara för mig.
Nu skojar du väl?
Gerda ger henne en sned blick.
Humor har inte del i min tragik.

(Utmaning: skriv om att gnälla)

6 kommentarer:

  1. Gnälla var ordet, sade Bull. Som vanligt blir dina karaktärer så levande att de nästan framträder i tre dimensioner i ens fantasi.

    SvaraRadera
  2. Detaljerna!
    Styvstärkta , stjälkstygn, Rut och Rot, gikt och hjärtsvikt.

    SvaraRadera
  3. Har träffat henne. Gerda. Herta också. De finns överallt men ingen kan berätta om dem så bra som du.

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Gillar denna text skarpt

    SvaraRadera
  5. Gillar särskilt slutraden! Där man inte kan veta om du vill framställa henne, Gerda, som självironisk eller bara genomtragisk. Jag tolkar den som självironi - som då även kan förklara varför Herta ändå orkar med henne:)

    SvaraRadera
  6. Dumma Gerda! Själv satt jag och skrev en gnälltext kl 10 morgonen. Inte förrän nu, kl 19 log jag!

    SvaraRadera