Sidor

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?

GILLAR DU DET DU LÄSER HÄR?
Köp boken! Klicka på bilden!

tisdag 29 september 2009

Utmaning 272 - Intecknad

De här pengarna är inte som andra pengar. De är laddade med plikt, därför försvinner de så lätt ur mina händer. Genom att ta emot dem, övergav jag makten över mig själv. Den som ger har rätten över den som får. Det finns frihet i att äga, frihet också i att vara egendomslös, men i att ha det som blivit en givet finns ingen frihet.
"Du behöver ett par skor", sa givaren, gav mig åttahundra.
Jag behövde också prickig korv och messmör men givaren hade sagt "skor". Det står inte på förrän han står där i skoaffären med mig, dirigerar och bestämmer både färg och form på skon. Han har den makten. Han har en inteckning i mig, formad som en sko.

När han nästa månad ger mig ett litet kapital för livets nödtorft, ett par tusenlappar kanske, blir jag glad. Precis det tillskott jag behövde! Vad jag inte vet i förstone är att han äger hela mig. Hans pengar, som så frikostigt spätt ut min lilla sjukbidragspöl, har också kryddat varje liten rännil jag ger ut. Jag vet inte när det är hans pengar jag använder, därför är det alltid hans som jag förslösar.

Han är vänlig men han börjar domdera över mitt liv. "Ska du verkligen gå den kursen?" "Är du inte snart frisk nog att söka jobb?" "Har du råd med det?" Han säger inte rakt ut: "Vilka pengar använder du?" Det behöver han inte. Han äger mig. Och jag låter honom äga.

(Utmaning: skriv om att ta emot välgörenhet)

8 kommentarer:

  1. oj så försmedat sant och så gräsligt sant ärlig upplysande mm mm den sista:
    Han är vänlig men han börjar domdera över mitt liv. "Ska du verkligen gå den kursen?" "Är du inte snart frisk nog att söka jobb?" "Har du råd med det?" Han säger inte rakt ut: "Vilka pengar använder du?" Det behöver han inte. Han äger mig. Och jag låter honom äga.

    framför allt det sista jag låter honom äga är det som jag gillar mest

    SvaraRadera
  2. Bra skrivet, mycket tänkvärt. En gåva man ger till en annan ska mottagaren sedan stå sig fri till att göra vad den vill med. Men oftast har vi en baktanke med gåvan.

    SvaraRadera
  3. Otäckt att vara i sådan beroendeställning!

    SvaraRadera
  4. En otäck historia som exakt är det som försiggår hos min nya väninna några hus bort.
    Hon är sjukskriven och "skall vara tacksam för pengarna du får" Jag får rysningar och tackar livet för min underbara karl jag hittat.
    Bra skrivet!

    SvaraRadera
  5. Får mig att tänka på krav som framförs även nuförtiden, att istället för pengar ska man få en tillgodokvitto på skor eller vad som nu behövs, för att inte pengarna ska gå till sprit eller annat onödigt. En bra tankeställare om hur det är att vara på den sidan.

    SvaraRadera
  6. Tänkvärd text om att vara beroende av andras beslut...

    SvaraRadera
  7. tack så mycket för ditt inlägg hos mig!
    ha en trevlig kväll/dag!

    SvaraRadera